Wat is nu precies de betekenis van een Trendwatcher?
Deze vraag wordt mij vaak gesteld.
In deze blogpost worden de betekenis en werkzaamheden van een trendwatcher geschetst. Een trendwatcher heeft kennis van veranderingen in de maatschappij en beschrijft trends.
Het behoort tot de expertise van een trendwatcher om verschillende trends te analyseren. Trendwatchers gebruiken vaak hun eigen methode om trends te signaleren. De daarbij gehanteerde methode verschilt. Trendwatching als discipline, is sterk aan verandering onderhevig.
Trend, hype of rage
Wat is nu het verschil tussen een trend en een hype. Een hype is vaak van korte duur en een trend gaat langer tot heel lang mee.
Volgens de Dikke van Dale is een trend:
Het algemeen verloop dat cijfers gedurende een periode vertonen, afgezien van de toevalligheden en seizoensafwijkingen, een ontwikkelingslijn
Het zijn dus meetbare veranderingen die los staan van toevalligheden en seizoensafwijkingen. Vaak hebben ze een langdurig verloop.
Trendwatchen is het opvangen van zwakke signalen die krachtig gaan worden.
Volgens Wikipedia is een hype:
Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd.
Trends zijn belangrijk voor bedrijven en consumenten om te kunnen anticiperen op de toekomst. Wanneer een blogger of bedrijf de tijdsgeest goed aanvoelt, en in een vroeg stadium inspeelt op ontwikkelingen in de maatschappij en veranderende wensen van klanten, betekent dit meer kans op succes.
Datgene wat een trend is of wordt, daar stijgt de vraag ook naar.
Het behoort tot de expertise van een trendwatcher om de verschillende trends te signaleren, analyseren, beschrijven en visualiseren. De methodes die daarbij gebruikt worden verschillen.
Trendwatchers gebruiken vaak hun eigen methodes om trends te signaleren. Trendwatching als discipline is sterk aan verandering onderhevig. De basis voor het spotten van trends zijn je oren, ogen, geur en gevoel, die je allemaal de kost kunt geven.
Trends worden door bedrijven gebruikt om inspirerende en vernieuwende input te geven om beter te kunnen inspelen op veranderingen in consumentenbehoeftes.
De werkzaamheden van een trendwatcher
Op basis van informatie stelt een trendwatcher zijn verwachtingen over toekomstige ontwikkelingen samen. Deze informatie wordt op verschillende manieren samengesteld. Denk hierbij aan de belangrijke kranten, bladen, websites, blogs, televisie etc.
Deze bronnen bijhouden is dus een must. Ook zijn de uitslagen van markt- en consumentenonderzoeken van belang voor een trendwatcher, deze uitslagen geven immers aan wat er leeft in de maatschappij.
Reizen, het bezoeken van belangrijke exposities, winkels en tentoonstellingen zijn belangrijk voor het verkrijgen van gegevens. Deze informatie wordt geordend en geanalyseerd. Daarna kan het een betekenis krijgen.
De verkregen informatie wordt vaak uitgewerkt in de vorm van een trendrapport of een trendboek, het uiteindelijke product.
Luister naar deze Podcast als je meer wilt weten over bloggen en Trendwatching:
De mening van de Trendbubbles als trendwatcher
Zoals we al schreven werkt de trendwatcher vooral op het vlak van observeren en signaleren.
Dat doen wij van Trendbubbles ook. Vervolgens vertalen en publiceren we datgene wat we uitgevonden hebben.
Bij dat publiceren denken mensen soms dat de trendwatcher het altijd eens is met datgene wat er gepubliceerd wordt.
Er wordt soms weleens afkeurend gereageerd door mensen die de trendwatcher een mening toedichten, die er eigenlijk niet is.
Bijvoorbeeld: Stel Trendbubbles publiceert iets over de vegan trend.
Dan wil het nog niet zeggen dat wij achter vegan staan, net zo min als dat het wil zeggen dat wij fan zijn van vegan.
Als wij ergens zelf enthousiast over zijn, zal dit duidelijk vermeld worden.
Benaming Trendwatcher
Er worden verschillende termen gebruikt voor een Trendwatcher.
Vaak gebruikte benaming zijn: futuroloog, futurist, trendanalist, trendconsultant en trend forecaster.
Ook hebben trendwatchers vaak een specialisme. Sommigen specialiseren zich bijvoorbeeld in mode, anderen in reclame of IT.
Wie zijn de klanten?
Bedrijven, overheden en politieke partijen kunnen klanten zijn van een trendwatcher. Bij beslissingen van deze partijen spelen trends een grote rol, trends spelen bijvoorbeeld mee in de pr-strategieën en de keuze of een bedrijf een nieuwe richting in wil gaan. Bij tal van beslissingen kan de visie van een Trendwatcher worden meegenomen. Het is dus van belang dat zij weten wat er speelt bij de doelgroep.
Ook particulieren zijn geïnteresseerd in het fenomeen trendwatching. Boeken over het onderwerp worden veel gekocht. Als privépersoon neem je immers ook beslissingen waarbij een verfrissende kijk op trends van belang kan zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de beslissing een bepaalde studie te gaan doen, of een bepaalde baan wel of niet te nemen.
Abonneer je op mijn Youtube kanaal. Sinds november 2015 heb ik ook een podcast show gestart. In deze podcast show behandel ik onderwerpen met betrekking tot Dutch Trends & Lifestyle.
Opleiding tot trendwatcher in Tilburg
Lange tijd was er geen opleiding om trendwatcher te worden.
Daar is verandering in gekomen, want op dit moment bestaat, International Lifestyle Studies aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. een opleiding op op HBO niveau.
Hoe werkt trendspotting?
#1 Gebruik een smartphone camera
Om te starten met trendspotten heb je echt niet meer nodig dan je smartphone. Bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S7 (en S7 edge). Een prachtige camera met een snelle autofocus waarmee je scherpe foto's maakt. Zelfs met weinig licht kun je er heldere foto's mee maken. Vaak maak ik foto's in restaurants, musea of exposities waar het donkerder is. Dan is een goede camerafunctie op je smartphone een uitkomst.
#2 Neem overal je camera mee naar toe
Als je een goede smartphone gebruikt heb je eigenlijk automatisch je camera bij je. Want een smartphone hoort bij de meeste mensen tot de standaard uitrusting, toch? Ook is het handig om een camera bij je te hebben die niet zo groot is en die je dus overal bij de hand kunt houden. De camera is ook nog eens stofdicht en kan tot 30 minuten 1,5 meter onder water. Ideaal voor het spotten van trends op regenachtige dag.
#3 Neem veel foto's
Begin overal je camera mee naar toe te nemen. Schiet datgene wat je opvalt of wat weerzin opwekt. Wees intuïtief en nieuwsgierig. Luister veel en stel vragen. Bijt op je tong als je enthousiast wordt. Laat anderen praten. Dit is heel belangrijk bij het spotten. Hierdoor vang je de juiste informatie op. Ook ontvang je daardoor de meeste informatie.
Selecteer steden of happenings waar je de trends wilt gaan spotten. Zoek reuring op. Bij trendspotten maak je gebruik van je intuïtie. Hiermee vind je verhalen die voor anderen verborgen blijven.
Trendspotting is kijken naar de wereld om ons heen met als doel het in kaart brengen van actuele veranderingen in de maatschappij. Trends kunnen onze levensstijlen, opinies, behoeftes en keuzepatronen ingrijpend beïnvloeden. Voor bedrijven en organisaties is trendspotting een belangrijk instrument om hun diverse doelgroepen en/of markten op een effectieve manier te kunnen aanspreken. Trendspotting kan je ook helpen om richting te krijgen in je eigen leven. Wat wil ik nu, waar gaat de wereld naar toe? Door trends te spotten kun je richting geven aan deze vragen en krijg je inzichten.
#4 Rubriceer je foto's
Kijk voorbij je eigen vakgebied, hobby of interesse. In een andere industrie of bedrijfstak kunnen zeer interessante ontwikkelingen plaatsvinden die op het gebied van jouw interesse of bedrijfstak toepasbaar zijn. Wees nieuwsgierig, probeer dingen uit. Zorg ervoor dat je een open mind blijft houden en absorbeer zoveel mogelijk dingen die je eigenlijk afstoten.
Juist wanneer afstoting wordt ervaren, is er vaak iets bijzonders te ontdekken. De meeste mensen ervaren bij erg vernieuwende dingen op een of andere manier een soort van weerstand. Op het moment dat je weerstand voelt zit je vaak op het goede trendspottingpad.
Benoem en beschrijf datgene wat je opvalt. Zo ontstaan inzichten en bekijk je de dingen op een andere manier.
#5 Zorg voor genoeg geheugen op je camera
Zorg dat je camera over genoeg geheugen beschikt, zodat je jezelf nooit meer zorgen maakt dat je camera vol is. Je zult merken dat je terug gaat kijken in de reeks met foto's die je al eens hebt gemaakt.
Uit de foto's die ik een jaar geleden heb gemaakt, haal ik veel inspiratie. Mijn bezoek aan de Biënnale van Venetië vorig jaar zomer is een voorbeeld daarvan. Vorige week gebruikte ik een foto om uit te drukken dat podcasten zo hot aan het worden is. De foto heb ik gemaakt zonder dat ik wist wat ik ermee wilde doen. Nu komt hij toch van pas en geef ik trendy uitdrukking aan een blogpost.
#6 Wees scheutig met je eigen mening
Je eigen menig is ondergeschikt bij het spotten van trends. Iets dat je opvalt is niet je smaak. Het maakt niet uit. Jij hoeft het niet te dragen of zelf te gebruiken. Het gaat om het spotten van de trend en niet om zelf trendy te zijn.
Nogmaals, vaak zit in dat moment van weerstand bij jezelf de trend.
#7 Omring je dus met diversiteit aan indrukken
Om zoveel mogelijk indrukken op te nemen van ‘wat er nu werkelijk aan de hand is', is het belangrijk je te omringen met zoveel mogelijk indrukken en variëteit. Maak van wat jouw aandacht trekt een foto. Dat kan een gerecht in een restaurant zijn, een gekke muts op iemands hoofd of een speciale graffiti afbeelding op straat. Dit kunnen zeer verschillende beelden zijn. Het gaat om de oefening. Door je ogen te trainen ga je beter kijken, luisteren en proeven. Bij trendspotting is dat een must.
Heel veel succes met deze tips!
Desiree
Tot slot, wil je meer weten?
Lees ook:
Geef een reactie