
Geschatte leestijd: 6 minuten
Dit artikel bevat voor jouw gemak affiliate linkjes. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg. Daarmee kan ik dit soort leuke blogposts blijven schrijven en het blog draaiend houden. Jou kost dat niets extra's trouwens.
Om te beginnen verschillen snacks op drie manieren van maaltijden.
Snacks kunnen worden gezien als:
- Kleiner van formaat of omvang
- Tussendoortjes
Snacks vallen intuïtief in de grijze gebieden tussen sociaal / cultureel toegewezen ‘maaltijden'. - Weinig voorbereiding en opruimen
Een snack heeft meestal weinig tot geen bereiding nodig; elke verwarming is vaak ook kort.
Snacks zijn minder aan (ongeschreven) regels gebonden dan maaltijden. Het is wat losser en makkelijker. Eetmomenten worden verspreid over de dag.
Top 10 snacks
De top 10 snacks bestaat uit:
Snack trends en discussie over…
De meeste mensen snacken als verwennerij voor zichzelf. De volgende elementen en ingrediënten spelen in de huidige snack trends een rol.
- zout
- vet
- zoet
- plantaardig
- te veel calorieën
- transparantie product en productieproces
- allergieën
Smaakbeleving is een van de hoofdzaken bij snacks. Bij met name millennials gaan een variëteit in smaken en kleuren hand in hand. Instagram staat vol prachtige ‘food' foto's en daar mogen mooie kleuren niet in ontbreken. We eten immers ook met onze ogen.
Millennials en consumenten over de hele linie zijn op zoek naar merken die iets goeds aan de wereld toevoegen. Die beloven om van onze planeet een betere plaats voor iedereen te maken. Een belangrijke opdracht in de wereld van snacks. Millenials maken immers een groot deel uit van de snackomzet.
Anti suiker of toegevoegde suikers
De tijd is aangebroken: suiker is in de ban. Langzaam maar zeker raakt deze trend op stoom en hij is niet meer te stoppen. Om gezondheidsredenen moeten we overgaan tot het verminderen van het suikergebruik. Frisdrankfabrikanten besluiten minder toegevoegde suikers in hun producten te doen. Ook snackfabrikanten gaan serieus met deze verandering om. De verandering komt eraan, maar vergt veel tijd. Gezonde keuzes worden eerder gemaakt dan vroeger het geval was.
Plantaardig
Plantaardige snacks met simpele ingrediënten zijn ook in opkomst. Dit soort snacks draagt bij aan de leefstijl van de consument. Ze zijn niet alleen voor vegetariërs. Ook voor andere consumenten groepen.
Onderzoeksinstituut Iri Worldwirde spreek van een groei van 36 % van vegetarische snacks. Met woorden als ‘100% natuurlijk' worden klanten uitgenodigd om de artikelen in hun winkelmandje te stoppen.
Als voorbeeld kun je denken aan zeewiersnacks, vleesvervangende snacks en gepofte snacks gemaakt van waterleliezaden.

Wellness snack trends
Lifestyle ingrediënten zijn in opkomst. Gezonde bestanddelen in de snacks. Maar ook dranken moeten we niet over het hoofd zien trouwens. Met name in de wellness snacks zijn veel nieuwe drankvarianten. Zoals smoothies en sappen op basis van noten.
Proteine (of eiwitten)
Door de gezondheidstrend groeit de consumptie van noten al een tijdje. Deze wordt nu nog diverser. Verschillende soorten noten en producten van noten zien we in de winkels liggen.
Zo zal de toevoeging van bonen producten in de toekomst ook groter worden. Een natuurlijk product vol met eiwitten.
Collageen
Na ongeveer het 40ste levensjaar is de collageenaanmaak van je lichaam zo gezakt dat de huid verslapt. Collageenhoudende drankjes en andere snacks zouden dit proces vertragen. Voorbeelden van snacks met collageen zijn:
- collageen koekjes en noten repen
- kokosnoot mango gum snoepjes
- thee met collageen (inmiddels schreef ik een blogpost over theetrends)
De snack als traktatie of na het sporten
Snackmomenten worden uitgebreid. Snacks zijn er niet alleen als traktatie. Je kunt ook snacken met een ander doel. Een handje noten als versnapering na het sporten bijvoorbeeld. Om te herstellen. Er zit immers veel eiwit in.
Toelaatbare verwennerij
Minder suiker of suikervrije producten zijn niet meer weg te denken uit de schappen. Het assortiment zal alleen maar groter worden. Toelaatbare verwennerij zonder je schuldig te hoeven voelen. Dat geld ook voor producten met veel zout. De trend is om minder zout toe te voegen.
Foodporn ziet er goed uit en is gewoon vreselijk lekker, orgastisch lekker. Exotische gerechten die het verlangen opwekken om te eten. Het eten wordt op een glamourachtige manier gepresenteerd en gefotografeerd.
Dat is nu niet meer van deze tijd. Geen voedsel verspilling meer. Zo zie je dat trends in food aan verandering onderhevig zijn. Langzaam maar zeker krijgen we voorkeur voor andere producten, en andere smaken. In de jaren '70 was het kip-kerrie. Nu eet je kinoa salade.
Ambachtelijke merken
Ambachtelijke merken zijn hot. Grote merken zoals Nestlé en Unilever is dat niet ontgaan. Dit artikel in het Financiële Dagblad gaat hierover. Grote merken starten kleine ambachtelijke merken of nemen bestaande merken over. Ze laten dit vaak niet op de verpakking van de producten blijken. Blijven hier schimmig over. Ze willen niet dat de consument weet dat een grote reus achter een klein merk schuilgaat.
De Vegetarische slager en het theemerk Pukka zijn bijvoorbeeld overgenomen door Unilever.
Het Financiële Dagblad spreek zelfs over een trendbreuk:
Nog niet zo lang geleden zetten de grote levensmiddelenbedrijven hun bedrijfsnaam – als een soort kwaliteitsstempel – prominent op hun productmerken. Ze worden daar terughoudender in. De reden: hun klanten kiezen minder voor de grote massamerken en vaker voor nieuwe, ambachtelijke merken.
Snack trends: kleine verpakkingen
Bij verpakkingen is het de trend om kleinere verpakkingen te maken. En verschillende soorten snacks in een verpakking te verkopen zodat de consument kan genieten van verschillende soorten snacks zonder met de inhoud van een grote verpakking te blijven zitten.
Prettige porties, vaak hersluitbaar en dus goed voor onderweg. Ook handig voor mensen die hun snackgewoonten in ‘bedwang' willen houden.
Soms gaat het zelfs ook om kleinere producten. Bij eitjes bijvoorbeeld. Kleine snack to-go-eitjes, vers gekookt en verpakt.
Info op de verpakking
De consument is steeds meer gediend bij goede informatie op de verpakking. Het is een must geworden. Met name info over vet, suiker en calorieën worden veel bekeken, maar denk ook zout en allergie-informatie.
Bron: IRi Worldwide, State of the Snack Food Industry

~ Bewaar op Pinterest~
Geef een reactie