Geschatte leestijd: 14 minuten
Tips voor Pinterest SEO die je helpen jouw content ontdekt te laten worden. Handigheidjes die je bijdragen jouw content beter te verspreiden zodat meer mensen er profijt van hebben.
In deze blogpost zet ik alle vragen op een rij met daaronder de antwoorden.
Voor jouw gemak tref je diverse linkjes. Dit zijn deels affiliate linkjes. Als je uiteindelijk wat aanschaft dan ontvang ik daar een kleine commissie over om dit soort blogposts te kunnen blijven schrijven en het blog draaiend te houden. Voor jou heeft dit geen effect, je betaalt even veel als anders.
De eerste 5 Pins hebben voorrang wat betekent dit?
Wat opvalt is dat op de pagina over het Beste Gebruik van Pinterest geen opmerking meer wordt gemaakt over het Pinnen van 5 Pins per dag. Hetgeen doet vermoeden dat deze Pinterest SEO tool niet meer wordt gehonoreerd door Pinterest zelf.
Alleen is het is natuurlijk wel zo dat als je Pinterest met grote regelmaat gebruikt de content beter wordt verspreid. Zorg er altijd voor dat je kwaliteit in je content houdt zodat mensen die je volgen niet gaan ontvolgen. Daarom kun je de regel zeker wel aanhouden omdat hij een mooi consistent beeld op je account teweegbrengt.
Hoe verwijder je Pins op Pinterest? Niet doen, gewoon laten staan
Een Pin die niet goed presteert, heeft geen gigantisch slecht effect op je totale account. Daarbij komt ook nog eens dat een Pin vaak in de loop van de tijd echt vaart gaat maken en viraal gaat. Vaak gaat daar maanden overheen. Je zou daarmee te vroeg je Pin verwijderen en verspreiding missen.
Bij mij is dat bijvoorbeeld het geval geweest bij een Pin die gaat over verhuistips. Pas na anderhalf jaar gaat deze Pin nu echt lopen. Eigenlijk te bizar voor woorden. Geduld is dus een schone zaak.
Dit geldt ook bij Pins, waarvan de linkjes niet meer werken. Verwijder ze niet, maar plaats een link naar bijvoorbeeld de categorie van het product waar je naar verwijst. Of verwijs naar een soortgelijk product. De bestaande Pin kan immers alweer tientallen keren gedeeld zijn. Het is dus zonde om al die content te verwijderen.
Verander de beschrijving van een herhaalde Pin of Repin
Dit helpt je Pinterest SEO. Daar waar Google juist niet op zoek is naar dezelfde content, is Pinterest geïnteresseerd verschillende beschrijvingen van dezelfde content. Dus als je twee Pins maakt voor een url, zorg dan dat je de beschrijving anders maakt.
Is het noodzakelijk dat ik met de hand Pin?
Dus geen tool daarvoor gebruik?
Er zijn geen bijzondere voordelen van het live Pinnen, behalve dan dat je op de hoogte blijft van hoe het voelt om Pinterest te gebruiken zoals de meeste mensen dat doen en interactie te hebben met je volgers en mensen die jij zelf volgt. Dus je kunt gerust een door Pinterest goedgekeurde partner scheduling tool (zoals bijvoorbeeld Tailwind) gebruiken.
Content Creators moeten hun eigen content Pinnen in plaats van repinnen (bewaren)
We willen dat onze volgens onze content Pint om aan te geven dat ze de content waardevol vinden, en repinnen omdat ze daarmee een signaal van verbondenheid afgeven. Maar wij als content creators willen alleen ‘vers Pinnen'.
‘Vers pinnen' betekent een nieuwe:
- Pin van nieuwe content
- Pin van oude content
- Foto voor oude content.
Een nieuwe Pin voor nieuwe content met een nieuwe paginalink is de meest ‘verse Pin' Maar voorgenoemde mogelijkheden zijn allemaal ‘vers' in de ogen van Pinterest.
Waarom je in theorie alleen je eigen Pins kunt pinnen, maar waarom je dat natuurlijk niet doet
Begin met je eigen content, voor de genoemde 5 Pins per dag. Kun je die 5 Pins niet vullen met je eigen content, vul deze dan aan met content van anderen. Onthoud gewoon dat consistentie boven alles gaat. Dus, als je niet genoeg content van jezelf hebt, gebruik je content van anderen.
Maakt het verschil wanneer je een Pin upload direct van een webpagina of dat je een aparte foto upload?
Nee, dat maakt geen verschil.
Wat doe je als iemand in reactie geeft op je Pin die totaal ergens anders over gaat?
Geef het aan door deze reactie een ‘flag' te geven. Twee keer een ‘flag' van twee verschillende accounts betekent dat dit account verwijdert kan worden. Vraag iemand die je kent om je te helpen.
Wat is de optimale afmeting van een Pin?
De ideale ratio is 2:3. Vierkant is prima, maar langere Pins doen het over het algemeen beter. Als je de Pin langer maakt dan 2:3 (600x900px of 735x1102px of in dezelfde verhouding), zullen je Pins minder goed worden verspreid dan mogelijk is. Je laat dan mogelijkheden liggen.
Moet ik van oude Pins, hashtags, beschrijvingen en keywords gaan wijzigen?
Doe dit niet. Het is zonde van je tijd en het heeft helemaal geen effect.
Hoeveel keren per dag zou moeten Pinnen?
Het aantal keren dat je Pint is niet waar het om gaat. Het gaat om consistentie. Dus de regelmaat en doe het liefst dagelijks.
Waarom moet ik de eerste Pin van nieuwe content opslaan op het meest relevante Board ?
Dat is omdat daar data in opgeslagen wordt die iets zegt over de rest van je content. Dus hoe beter Pinterest weet waar dat Board en Pin over gaat en hoe beter deze content verspreid kan worden.
Zijn groepsborden worden een absolute must?
Nee beslist niet. Ze kunnen je helpen om je content te verspreiden, het is geen must. Je kunt ook zonder groepsborden je content verspreiden.
Nieuwe mogelijkheden met Pinterest SEO
Wat is de Following tab?
Het is een speciaal deel op Pinterest waar je content ziet die alleen van mensen is die je volgt. Pinterest gebruikt suggesties en doet aanbevelingen in de Smartfeed. Soms wil je alleen zien wat je volgens Pinnen en kun je dus de Follwing tab gebruiken.
Nu heb je dus Smartfeed, follower tab en op hashtag zoeken als mogelijkheden.
Maakt het uit of ik veel of weinig volgers heb?
Het maakt wat uit, maar zorgt niet voor een mega verschil. Jouw volgers maken een klein deel uit van hoe mensen jou vinden op Pinterest. Het is dus nog steeds van belang. Dat zie je ook terug in de getallen op je profiel. Je maandelijkse weergaven. Die zullen hoger liggen dan de hoeveelheid volgers die je hebt.
De kwaliteit van je volgers is belangrijker dan de kwantiteit van je volgers. Als je volgers betrokken zijn bij je content, je content delen en reageren, dan zegt dat Pinterest dat je content de moeite waard is en dat deze meer in beeld zullen komen.
Hoe kan ik een ‘Aanbevolen Pinner' worden?
Er is niet een echte manier te noemen buiten deze basis regels:
- Zorg dat je consistent pint (veel pins naar je eigen website)
- Je hebt een bedrijfsaccount.
- Je hebt je website geclaimd.
Tailwind kan helpen bij consistent Pinnen.
Pinterest SEO tips
Wat doen fotoreacties en reacties in de smartfeed en zoekfeed?
Pins die fotoreacties en reacties hebben krijgen meer betrokkenheid. Dus het is de vraag of je bijvoorbeeld drie verschillende Pins wilt maken voor een url. Je krijgt daarop misschien drie verschillende reacties terwijl als je deze reacties samengevoegd op een Pin zou hebben zou dit veel meer geloofwaardigheid opleveren. Het is iets om over na te denken.
Dus, het beste om te doen is om het voor elkaar te krijgen dat jouw content gezien wordt door de volgers van jouw volgers.
- Zorg dat je content resoneert bij jouw volgers, omdat dat degene zijn die snel een positief signaal kunnen afgeven aan Pinterest om je content te gaan verspreiden.
- Pas goede Pinterest SEO toe, zodat de pins gevonden worden door de juiste mensen die ook echt geïnteresseerd zijn.
Als je geen goede Pinterest SEO toepast dan laat je iets liggen. De verspreiding zal minder goed zijn dan mogelijk is.
Zijn backlinks naar je account en boards belangrijk?
Nee, ze hebben geen invloed. Pinterest kijkt meer naar de beschrijving en de foto zelf en niet naar de linkjes ernaar toe.
Waar moet je keywords gebruiken? (zowel op Pinterest zelf als daarbuiten)
Hebt verschillende informatie om relevantie van Pins en Boards te beoordelen. Het toevoegen van omschrijvingen van boards het Is belangrijk alhoewel je ook boards vindt die heel goed draaien en geen beschrijving bevatten. Ze hebben gewoon veel interactie en goede kwaliteit Pins.
Hoe meer informatie je Pinterest heeft over je Pins. Hoe meer je helpt om jouw content op een goede manier verspreid te krijgen.
Zijn Keywords in bestandsnamen belangrijk?
Nee, dit heeft geen invloed.
Waarom moeten mijn Pins dezelfde keywords bevatten als mijn blogposts?
Omdat Pinterest er zeker van wil zijn door te verwijzen naar de juiste content. Gebruik dus dezelfde keywords in de beschrijving van je Pin als in die van je blogpost of webpagina.
Lees ook: Je Blog Opschonen & Optimaliseren in 12 Stappen
De foto die je Pint moet ook op de pagina staan waar hij naar linkt
Maar, wat als ik gebruik maar van meer foto's?
Het hoeft niet exact dezelfde foto te zijn, maar zorg dat hij relevant is voor de content op die landingspagina.
Het gaat minder om de afbeelding zelf als wel om de beschrijving van de Pin die matched met de titel van de pagina waar hij naar lijkt. De afbeelding maakt daar deel van uit, wat je niet wilt is een totale mismatch.
Kan een webwinkel eigenaar ook gebruikmaken van Pinterest ondanks dat hij geen blog heeft?
Dat kan zeker. Zorg voor mooie productfoto's en een beschrijving. Of gebruik mooie lifestyle foto's waarin je product gebruikt wordt. Focus op beschrijving en mooie foto's die de goede afmeting hebben.
En hoe zit het met Nederlandse teksten?
Wie gaat mijn Nederlandse Pinteksten zien? Hoe zit het met mijn Nederlandstalige blogposts? Nederlandstalige Pins en accounts krijgen voorrang in de feed bij Nederlandstalige Pinterest gebruikers. Dat wordt dus vanzelf geregeld. Focus de tekst in de beschrijving van de Pin op de taal waar hij naartoe linkt. Dus een Nederlandse beschrijving bij een blog in het Nederlands.
Hoe vind ik nu de juiste Keywords voor Pinterest SEO?
Heel eenvoudig, type het hoofdwoord in op de zoekbalk van Pinterest, dan verschijnen onder de zoekbalk vanzelf andere zoekwoorden die gerelateerd zijn aan dit onderwerp. Deze kun je toepassen.
Dus als je zoekt op Trends, en dan verschijnen vanzelf de woorden ‘Crafts', ‘Fashion', ‘DIY' etc. Deze kun je soms ook weer combineren tot zoekwoorden ‘DIY Fashion Trends' bijvoorbeeld.
Hoe lang duurt het voordat een Pin rankt voor een zoekwoord.
Dit is niet te bepalen. Wel heeft Pinterest hiervoor hashtags en de follower tab geïntroduceerd, om dit proces te versnellen en te verbeteren.
Wat is het verschil tussen ‘Gemiddeld aantal kijkers per maand' en ‘Gemiddelde maandelijkse betrokkenheid' (in de Pinterest statistieken)?
Gemiddeld aantal Kijkers per maand zijn mensen die je Pins zien. De maandelijkse betrokkenheid is de som van alle unieke mensen die iets met je Pin doen – closeup, klik en opslaan.
De ‘maandelijkse weergaven' op je bedrijfsprofiel is ongeveer het zelfde als je hoeveelheid kijkers.
Zenden de personen die delen vanaf je website een betrokkenheidssignaal naar Pinterest?
Heeft dat invloed op je Pinterest SEO?
Ja, het vertelt Pinterest dat iemand je content waardeert. Alle keren dat een afbeelding wordt gedeeld telt als een Pin. Dat is ook waarom reacties en 'tries' gecombineerd worden.
Maakt het wat uit wanneer ik Pin?
Nee, dat maakt niet uit voor Pinterest, maar voor jezelf maakt het misschien wel wat uit, omdat je merkt dat er beter op Pins wordt gereageerd op bepaalde momenten van de dag. Het programma Tailwind kan je daar heel goed mee helpen.
Hoeveel keren per dag zou ik moeten Pinnen en kunnen het ook teveel momenten worden?
Te veel momenten om te Pinnen bestaat niet, maar Pinterest houdt wel van regelmatige toevoeging van content. Dus als je 15 Pins wilt plaatsen, overweeg dit dan te verdelen over verschillende dagen en ze niet op een dag te plaatsen. Dus bijvoorbeeld op dag 1 drie Pins, op dag 2 vijf Pins op dag 3 vijf Pins en op dag 4 2 Pins.
Voor dit inplannen kun je heel goed Tailwind gebruiken. Ik vind dit echt 'the holy grail' van het Pinnen. Je kunt er heel makkelijk Pins mee inplannen en goed bovenstaande strategieën gebruiken.
Probeer gratis Tailwind uit.
- Plan je Pins in
- Bespaar heel veel kostbare tijd.
- Gebruik de samenwerking van Tribes om je Pins nog sneller te laten oppikken.
- Krijg meer betrokkenheid door gebruik te maken van SmartScedule.
*Geen credit card nodig.
Moet ik niet goed presterende Pins verwijderen?
Dit is echt een veelgestelde vraag. Nee, Pinterest raad niet aan om deze te verwijderen. Minder goed presterende Pins schaden niet de goed presenterende Pins. Je kunt ze dus laten bestaan. De Pin kan altijd nog een keer wel populair worden en als je hem verwijdert dan mis je die kans.
Bekijk je statistieken om te leren begrijpen wat werkt en wat niet werkt op je account. Pas die inzichten toe op je toekomstige bijdragen.
Nog meer Pinterest SEO tips: Gebruik je content als deze ‘vers' is
Pinterest gebruikers houden van verse content.
Wat is een ‘verse Pin'?
- een nieuwe pin van nieuwe content (dus geen repin)
- oude content
- een nieuwe foto voor oude content.
Alle bovenstaande tellen dus als ‘verse Pin', maar Pinterest is toch het meest gecharmeerd van de eerste optie.
Geeft het gebruik van een Third party Inplanner programma (zoals Tailwind) negatieve invloed op je prestatie op Pinterest SEO?
Nee, je kunt het op dit moment gewoon gebruiken.
Kan ik dezelfde Pin meer keren op hetzelfde Board Pinnen?
Ja, dat kan, zorg wel dat je een andere beschrijving gebruikt. Vertel waarom je deze Pin nogmaals deelt en houd altijd rekening met hoe mensen die je Boards en Pins bekijken deze zelfde content beleven. Het moet bijdragen aan hun beleving en maak het niet spamachtig.
Er zit geen Pinterest SEO waarde in het domweg delen en delen van Pins. Zo simpel is het.
In hoeverre zorgen hastags voor een beter bereik van mijn Pins?
Pins met hashtags krijgen met name de eerste dag veel meer verkeer. Nogmaals mensen houden van verse content. Je kunt tot 20 hashtags gebruiken in je omschrijving. Gebruik je hashtags, bedachtzaam. Denk goed na wat je met je Pin wilt bereiken. Kwaliteit gaat boven de hoeveelheid van je hashtags.
Mensen zoeken naar bepaalde hashtag woorden, maar ze klikken er ook op. Dat zijn dus dubbele mogelijkheden voor verkeer.
Zijn Board sections belangrijk?
Ja! Ze geven nog meer gedetailleerde info over je content. Maak er gebruik van omdat het mogelijkheden geeft aanvulling te maken op je Pinterest SEO.
Effectieve Pin beschrijvingen voor je Pinterest SEO
Wat zijn goede Pinbeschrijvingen?
Pinterest is altijd aan het experimenteren met hoeveelheid tekst die ze laten zien van de beschrijvingen in hun feed.
Een zogenaamde ‘call to action' zoals “koop”, “maak”, “lees verder” etc. zet aan tot doorklikken. Vertel de mensen wat achter de Pin schuilgaat. Om kort te gaan, wat ze kunnen verwachten als ze gaan klikken.
Schrijf de tekst zo, dat je er bij het schrijven vanuit gaat dat een echte persoon de Pinbeschrijving leest. Natuurlijk kun je zoekwoorden gebruiken in je tekst, maar stop de tekst er niet overvol mee.
Start meteen met het gratis uitproberen van Tailwind voor Pinterest.
- Plan je Pins in
- Bespaar heel veel kostbare tijd
- Gebruik de samenwerking van Tribes om je Pins nog sneller te laten oppikken
- Krijg meer betrokkenheid door gebruik te maken van SmartScedule
*Geen credit card nodig.
ps. Dit artikel is vrij vertaald naar het origineel op het Tailwind blog, met de Titel: Pinterest SEO, Best Practices, and Your Burning Questions Answered.
Lees ook: Krijg vetgedrukte Titels op Pinterest met Rich Pins
Lees ook: Hoe Maak Je een Digitaal Moodboard of Collage
Pin de afbeelding over Pinterest SEO tips op je Pinterest board:
Geef een reactie