Geschatte leestijd: 13 minuten
In deze blogpost gaan we in op koffie trends en ontwikkelingen. Koffie drinken geeft je een inspiratiemoment, beleving en energie. Deze blogpost heb ik voor mijzelf opgesteld als onderdeel van een onderzoek naar belegging in bedrijven in de koffiesector. Door COVID hebben ook de trends in koffie een wending gekregen. Nieuwe koffiegewoontes zijn ontstaan en gaan evolueren. Wat is er veranderd en wat zal hetzelfde blijven?
De volgende koffie trends komen aan bod:
- rechtstreeks kopen van de brander
- nieuwe varianten en melk combinaties
- steeds jonger aan de koffie
- koffie en millennials
- Starbucks naar Italië
- China en koffie
- cijfers koffiemarkt Nederland
Koffie trends in Nederland, Europa en de Wereld
Eerst kijken we naar wat algemene cijfers en koffie trends. Koffie is met 27 % van de dagelijkse vochtinname het meest gedronken in Nederland. Alleen de Scandinaviërs, Oostenrijkers en Zwitsers drinken meer koffie. Finland is koploper.
Brazilië is als grootste koffie producent verantwoordelijk voor 1/3 van de productie. Voor een agrarisch product zoals koffie is het klimaat de belangrijkste factor. Deze beïnvloedt oogstopbrengst en -kwaliteit. De koffiemarkt is daarom een aanbodgedreven markt. Door verkrapping van de voorraden gaat de prijs van koffiebonen omhoog. Bij een groter aanbod omlaag.
Europese koffiemarkt sterk verzadigd
De Europese koffiemarkt is groot en al sterk verzadigd. Europa maakt 30% uit van de totale koffie consumptie. De meerderheid van de consumenten koopt ‘mainstream' koffie. Door het consumentenbewustzijn te beïnvloeden en voorlichting te geven trachten de koffieproducenten groei te bewerkstelligen.
Wereldwijd is de koffievraag stijgende met ongeveer 1,5 % per jaar.
Lees ook: Thee Trends, Ontwikkelingen, Feiten en Cijfers
Expansie van de koffiecultuur
De nadruk van de expansie van de koffiecultuur ligt met name op koffieshops en capsule systemen. Circa 12 % van de Nederlandse huishoudens heeft een koffiemachine voor koffiecapsules in huis. Een machine zoals voor de Nespresso cups bijvoorbeeld.
Losverpakte cups hebben wel een nadeel. Ze belasten het milieu. Nespresso heeft daarom een recycling programma, waarmee de aluminium cupjes worden verzameld in de winkels en hergebruikt.
Richting frisdrank
Sudap Sinha en Stacie Wan, twee analisten van Rabobank, zien in een rapport de koffiemarkt zich steeds meer bewegen richting de frisdrankmarkt. Bierbrouwers met laag- en non-alcoholische dranken bewegen zich ook steeds meer die kant uit. De zuivelindustrie slaan met proteïne drankjes eveneens een nieuwe richting in. De grenzen tussen de fabrikanten vervagen steeds meer.
Koffiemarkt cijfers
Volgens de International Coffee Organization (ICO) in haar koffie markt rapport van juli 2022, zal de wereldkoffieconsumptie zal naar verwachting nog steeds met 3,3% groeien.
De koffiemarkt is over het algemeen niet gevoelig voor recessie. Volgens het ICO, blijft tijdens een recessie de koffie consumptie op peil. De consumptie van koffie is dus niet gerelateerd aan de wereld economie.
Betaalbare luxe
Toch blijft koffie een betaalbare luxe. Een luxe die in tijden van corona redelijk eenvoudig een veilig genoten kan worden. Daarom zou het kunnen zijn dat juist het hogere segment van high-end koffie nog goed blijft lopen. Het kan worden gezien als betaalbare luxe.
Rechtstreeks
Steeds vaker zie je bedrijven die koffie rechtstreeks verkopen aan consumenten. Zonder tussenhandel.
Rechtstreeks kopen (al dan niet via een abonnement) heeft een aantal voordelen die klanten aantrekkelijk vinden.
- kwaliteit
- duurzaam verpakt en geteeld
- meer variëteit
- prijs
In de aanvoer zijn een aantal ketens weggehaald zodat sneller en goedkoper verkocht kan worden. Vaak is meer variëteit in het aanbod aanwezig en specialiseren de aanbieders zich op duurzame productie. De koffieboeren en consumenten zijn beter af. De keuze om duurzamer te consumeren is makkelijk gemaakt.
Nieuwe varianten
Nieuwe koffievarianten en koffie trends die opvallen:
Paddenstoelen koffie is een goed alternatief voor echte koffie.
- Dutch Coffee
Dutch Coffee is een klassieke manier van koffie zetten die stamt uit de VOC-tijd. Bij het zetten van Dutch Coffee wordt ijswater gebruikt in plaats van warm water.
- cold brew coffee
Cold brew coffee is hot. Het is een manier van koffiezetten waarbij gemalen koffie vermengd wordt met koud water wat dan in een afgesloten bak 12 tot 24 uur blijft staan.
Koude koffie
Bart Becht, president-commissaris van de Duitse investeringsmaatschappij JAB, waartoe Douwe Egberts behoort zegt over de koude koffie trend in het Financiële Dagblad “De gewoontes van consumenten veranderen. Vooral millennials en de generatie Z durven te experimenteren. IJskoffie is het klassieke voorbeeld. In de VS bestaat meer dan de helft van de koffieconsumptie van deze generaties uit koude koffie.”
- upcycled coffee fruit
Koffiebonen bestaan uit een soort bessen. Het is een kleine roodachtige vrucht. Normaal worden alleen de bonen behouden en het fruit weggegooid. Het blijkt voedselverspilling. Op zich hebben deze bessen smaak. Ze kunnen de basis vormen voor een drank die fruitig en theeachtige is. Cascara is de naam ervan.
Dat is waar Nestlé Australia kwam met deze commerciële vondst. Nescafé Natic Cascara is gelanceerd in januari 2021. Het is een licht sprankelende drank. Doordat het een bijproduct van koffie is, bevat het van nature cafeïne.
De drank is vrij van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en heeft dezelfde cafeïne hoeveelheid als een kopje koffie.
- 3D latte art. Je kent ze wel, mooie wolken met schuim op je cappuccino. Deze trend gaat net even wat verder. Het zijn drie dimensionale schuim sculpturen. Creatieve schuim sculpturen in de vorm van bijvoorbeeld beren of bergen. Instagram is bij uitstek geschikt om deze trend te verkennen. Deze trend speelt precies in op de behoefte aan beleving van millennials die hieronder uitgebreider wordt beschreven.
Steeds jonger aan de koffie
De snelst groeiende groep koffiedrinkers is de generatie Z, jonge mensen tussen de 13 en 16 jaar oud. Een nieuwe trend van zoetere en meer cremige koffie zal deze groep drinkers aanstaan. Jongelui beginnen trouwens steeds jonger koffie te drinken.
Van de jongeren geboren na 1995 is dat op 14,7 jarige leeftijd het geval, terwijl wie geboren is rond 1982 pas rond de leeftijd van 17,1 voor het eerst koffie drinkt.
Gepersonaliseerd
Frisdrank is ongezond, dus worden cafeïne houdende dranken als alternatief gekozen. De koffie kan worden gepersonaliseerd naar wens van de klant. Er kan bewust gekozen worden.
De varianten in koffie zijn talrijk en divers en zien er ook nog eens mooi uit. Ideaal voor foto's om te delen op Insta.
Negen op de 10 oudere koffiedrinkers drinken koffie bij het ontbijt, vergeleken met 7 op de 10 jongste drinkers, die tijdens de lunch bijna twee keer zoveel koffie drinken als hun oudere tegenhangers.
Millennials
Millennials zijn de grootste groep koffiedrinkers in de Verenigde Staten. Maar liefst 44 % drinkt daar koffie.
Waarom houden millennials van koffie? Waarom past deze trend zo goed bij hen en wat heeft deze drank wat millennials zo begeren?
Koffie bevredigd de behoefte aan:
- status
- beleving
- personalisatie
Status
Koffie nuttigen is een (enigszins) betaalbare luxe. Het is een van de simpelste geneugten van het leven.
Tussen je lessen of werk door langswippen bij een koffiebar als Starbucks. Een makkelijke plaats om naartoe te gaan. Het is geen café waar alcohol wordt geschonken. Een fijne plaats om anderen te ontmoeten. Je sociale status te geven. Door frequente bezoeken wordt het al snel een gewoonte.
Kennis over koffie speelt een steeds belangrijker rol. Interessante kennis geeft je status en laat zien dat je een expert bent. Je kunt met anderen praten over je kennis en dit geeft extra elan aan je koffiebeleving.
Beleving
Als je koffie drinkt dan heb je een moment voor jezelf. Een moment van gezelligheid. Iets om naar uit te kijken.
Je barista geeft je aandacht. Maakt speciaal voor jou die perfecte kop koffie. Die koffie geeft beleving, in geur, uiterlijk en het verhaal.
Uitgestelde koffie
Een heel andere beleving is de uitgestelde koffie. De ‘caffè sospeso' in het Italiaans.
Op een heel aantal plaatsen is een dergelijke uitgestelde koffie mogelijk. Je bestelt bijvoorbeeld 2 koffie. Een voor jezelf en een die je alvast voor iemand anders afrekent. Op een later moment kan een andere persoon de koffie bestellen en drinken. Zonder te hoeven afrekenen.
Het is een gebaar. Vrijgevigheid. Het geeft zowel de gever als de ontvanger een goed gevoel. Iets dat past bij de koffiecultuur.
Procaffinating: the tendency to not start anything until you've had a cup of coffe
Personalisatie
We hebben allemaal ons eigen favoriete koffie. Met of zonder suiker. Met of zonder melk en bovendien kies je naast conventionele melk uit zuivelvrije melksoorten zoals bijvoorbeeld havermelk, amandelmelk of sojamelk.
Was decafe vroeger is voor mensen die niet konden slapen van koffie. Tegenwoordig past het drinken van decafe bij een gezonde lifestyle. Het is gemeengoed geworden.
Koffie is een intieme drank. Of dat nu een espresso, een speciale blend of een topping is die je lekker vindt. Koffie biedt dus bij uitstek de mogelijkheid om zich aan te passen aan jou karakter of mood. Iedereen zijn eigen koffiesmaak.
[Als je vergeet ‘alsjeblieft' te zeggen bij dit koffie tentje, dan moet je extra betalen.]
Starbucks naar de Italiaanse koffiemarkt
Starbucks opende begin september haar eerste Starbucks Reserve Roastery in Milaan in Italië. In de Reserve Roasteries zet Starbucks hun meest exclusieve koffie centraal, ook kun je er apparatuur voor thuis kopen. Howard Schultz, voorzitter emeritus van Starbucks vertelde onder andere in een officieel persbericht:
“Er wordt niet alleen koffie gedronken, het is ook een plek waar koffieliefhebbers naar toe kunnen om de kunst en wetenschap van koffie te ontdekken die Starbucks de afgelopen 47 jaar qua kennis heeft verzameld. ‘Tijdens mijn eerste reis naar Milaan in 1983 was ik gefascineerd door het gevoel van gemeenschap in de espressobars. De momenten van verbinding tussen de barista’s en hun klanten waren zo vrij en oprecht.
Milaan
Met de opening van de Milaan Roastery is het verhaal van Starbucks rond. Alles wat we hebben meegemaakt, van het eerste inspiratiemoment 35 jaar geleden tot aan onderdeel zijn van het dagelijks leven van miljoenen mensen over de hele wereld, brengen we met veel respect naar Italië. Namens de 350.000 partners die het groene schort dragen en miljoenen voor hen, ben ik trots en vereerd om onze Italiaanse klanten de beste ervaring van Starbucks te kunnen geven.”
Er staat hieronder een affiliate link. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, wij een klein percentage van het aankoopbedrag krijgen. Jou kost dat niets extra’s trouwens.
Groei koffiemarkt China
Niet voor niets heeft Starbucks in januari 1999 in China haar eerste winkel geopend. In het China World Trade Building in Beijing begon Starbucks en intussen is het land de meest snel groeiende markt binnen het bedrijf. Met de bedoeling om elke 15 uur een nieuwe winkel te openen.
Door de urbanisatie verplaatsen steeds meer Chinezen zich van het platteland naar de stad. Ze komen in aanraking met koffie, proberen het en gaan dan consumeren.
Overnames en samenwerkingen in de koffiewereld
In de koffiewereld vinden op dit moment heel wat verschuivingen plaats. Grote spelers hechten belang aan koffie en koffietentjes en zijn daarom volop in beweging om hun marktaandeel te vergroten.
Coca Cola en Costa
Onlangs heeft het Amerikaanse concern Coca Cola, Costa Coffee, de Britse keten van koffietentjes, in handen gekregen. Voor een bedrag van maar liefst £3,9 miljard. Deze overname is te begrijpen omdat koffie een groeimarkt is. Costa zit in de UK op ruim 2400 locaties en op 72 locaties heeft ze to-go koffieapparaten staan. In totaal heeft Costa 4000 koffietentjes in 32 landen en 8000 locaties waar to-go koffieapparaten staan. Coca Cola heeft eveneens al het Japanse merk Georga Coffee in eigendom. Dit merk staat vooral bekend om haar ijskoffieblikjes die in Japan veelal uit automaten worden verkocht. In vergelijking Starbucks heeft wereldwijd ruim 28000 winkels.
Starbucks en Nestlé
Nestlé zijn gaan samenwerken met Starbucks door middel van een licentieovereenkomst. Nestlé kan nu wereldwijd buiten de Starbucks winkels consumentenverpakkingen en etenswaren van het merk kan gaan verkopen.
Deze overeenkomst biedt beide bedrijven de kans om sneller marktaandeel te vergroten in China.
Starbucks heeft wereldwijd ruim 28000 winkels en is van plan om in 2021 maar liefst 6000 vestigingen in China te hebben.
Grootste koffieverkoper
Nestlé is de grootste koffieverkoper ter wereld en is ook het moederbedrijf van het in Nederland bekende Douwe Egberts. De merken Nescafé en Nespresso vallen eveneens onder de vlag. Omdat Nestlé al erg is sterk in China, kan het daar nu ook koffiecupjes, verpakte koffie en thee van Starbucks gaan verkopen. Kant-en-klare ijskoffie en sappen horen niet tot de overeenkomst. Bij Jumbo en Albert Heijn zijn al volop Nespresso cupjes met Starbucks koffie te koop op dit moment.
Bron: Revelsystems, Bloomberg
Trendbubbles podcast
Trendbubbles maakt wekelijks een podcast met onderwerpen als beleggen, trends en lifestyle.
- Luister ook naar de podcast over: vermogen Opbouwen in 5 Stappen
- De podcast over leesroutines vind je misschien ook het beluisteren waard.
~Bewaar op Pinterest om te onthouden~
Geen beleggingsadvies
De informatie op dit blog is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Ondanks het feit dat Trendbubbles alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van de blogposts, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan Trendbubbles niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie.
Indien je zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doe je dat voor eigen rekening en risico.
Ik adviseer je om eventuele transacties altijd te toetsen en om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan je de risico’s niet begrijpt. Aan de informatie op dit blog kunnen geen rechten worden ontleend.
Corine zegt
Hai Desiree, ik ben benieuwd naar de invloed van de kleur van je koffiekopje op je smaak en beleving. Weet jij waar ik daar info over kan vinden of bij wie? Ik lees veel over een oud onderzoek maar zou liever wat recentere info vinden
Alvast bedankt!
Corine
Cafe du jour zegt
Een erg interessant artikel over alles wat met Koffie te maken heeft, voor iedereen het lezen waard! Groetjes Felix.