Geschatte leestijd: 7 minuten
Mensen eten steeds minder brood en dus ook minder kaas als broodbeleg. Kaas bevat vet en dus calorieën. Steeds meer mensen eten veganistisch.
Ik vroeg mij af of kaas op zijn retour is. Deze blogpost heb ik eigenlijk voor mijzelf opgesteld als onderdeel van een onderzoek naar beleggen in bedrijven in de kaasindustrie. Een trendonderzoek naar de ontwikkeling van kaas.
Luister ook de podcast: 074 Vermogen Opbouwen in 5 Stappen
Dit artikel bevat voor jouw gemak affiliate linkjes. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg. Daarmee kan ik dit soort leuke blogposts blijven schrijven en het blog draaiend houden. Jou kost dat niets extra's trouwens.
Kaas Trends: Meer kaas in maaltijden, salades en als snack
Het blijkt dat harde kazen inderdaad al jaren minder goed verkopen dan in vroegere jaren. Van de boterham verplaatst het nuttigen van kaas zich naar snack, maaltijden en salades.
Kant-en-klare blokjes kaas bijvoorbeeld voor de borrel of on-the go. Voorverpakte geraspte kaas, mozzarella, feta en Hüttekäse worden vaak in maaltijden en salades gebruikt.
Parmesan maakte een sterke groei door van maar liefst 177%, volgens Information Resources Inc (IRI). Parmesan heeft een sterkte smaak. Sterke smaken groeien in populariteit. Parmesan is simpel, authentiek en puur.
Lees ook: 50 Nederlandse Tradities en Gewoonten
Kaas als snack
Maar liefst 94 % van de Amerikanen snackt meer dan 1 maal per dag.* Een mogelijkheid voor snackkazen en dus een potentiële kaas trend. Speciaalkazen en luxe merken eigenen zich daarom meer ruimte toe in het supermarktschap. De consument wil hoogwaardige, lekker smakende producten.
Emmi Roth
Het merk Emmi Roth bracht bijvoorbeeld een hele reeks creamy snackkazen uit. Met smaken als Creamy Cheddar, Creamy Gouda, en Creamy Whole Milk Mozzarella. Volgens de gegevens van IRI is deze fabrikant leider op het gebied van snackkazen.
Verkrijgbaar in zakken met 6 en 10 stuks. Elke ca. 21 gram ronde kaas is gemaakt van verse, rBST-vrije melk (hier kom ik hieronder nog op terug), zonder bewaarmiddelen, slechts 70 calorieën, van nature glutenvrij en heeft 5 gram eiwit.
Een kaasje dat je makkelijk in een broodtrommel doet voor kinderen, of eet als tussendoortje.
Emmi Roth, een dochteronderneming van de in Zwitserland gevestigde Emmi Group, is een toonaangevende leverancier van speciale kazen. Het uitgebreide portfolio toont unieke kazen met vergelijkbare tradities en lokale waarden.
Hormoon rBST
Koeien geven onder invloed van het hormoon rBST (bovien somatotroop hormoon) meer melk uit slechts iets meer voer. De voerefficiëntie neemt hierdoor toe. BST komt van nature voor in melk. Eind jaren '80 was het zover dat Elanco en Monsanto in staat waren om rBST te produceren.
Het product wordt onderhuids ingespoten bij koeien en heeft dus een melkstimulerend effect. De gemiddelde melkproductieverhoging is 10%. Het hormoon rBST wordt nog steeds alleen in de VS toegepast. In Europa en vele andere landen is het (niet meer) toegestaan. Met name om dierenwelzijn en mogelijke bijeffecten zoals mastitis en klauwgezondheid.
Kaas consumptie in Nederland
In Nederland worden steeds meer buitenlandse kazen gegeten. Ook wordt meer geld uitgegeven aan de kaas maar wordt in totaal minder kaas gegeten.
Volgens ZuivelNL bedroeg in 2020 per hoofd van de bevolking de kaasconsumptie, inclusief kwark en geitenkaas, circa 26 kg. Van de in Nederland beschikbare zuivel (uitgedrukt in melkequivalenten), die bestaat uit de nationale melk productie en de import, wordt circa 35% geconsumeerd op de binnenlandse markt. De overige 65% gaat naar het buitenland.
Ook publiceert ZuivelNL dat het aandeel van zuivel (inclusief eieren oliën en vetten) in de consumptieve bestedingen van Nederlandse huishoudens aan voeding en niet-alcoholische dranken is met ruim 14% jarenlang min of meer stabiel geweest maar lijkt de laatste jaren richting de 15% te stijgen.
Boerenkaas
Van de Nederlandse kazen valt op dat Boerenkaas een grotere aftrek vindt. De naam ‘boerenkaas' is sinds 2007 door de Europese Unie beschermd als gegarandeerde traditionele specialiteit.
Een boerenkaas heeft authenticiteit. Speciale smaak en bereiding zijn redenen waardoor het de consument aanspreekt.
Bronnen van informatie over Kaas Trends
Hoe weten consumenten dat een nieuw (kaas)product iets voor is?
Consumenten gebruiken diverse manieren om aan hun informatie te komen.
- door de productverpakking
- familie & vrienden
- in de schappen van de winkel
- ze zoeken het online op
- de website van het merk
Ze zien bijvoorbeeld Boerenkaas in de winkel liggen, en proeven een week daarna het product op een feestje bij de buren.
Zien de week daarop een recept op het web voorbij komen met Boerenkaas erin verwerkt en voilà, ze zetten het op hun boodschappenlijstje.
Vet is terug (voor sommigen dan)
Vet is terug. Onder het motto, als je zondigt doe het dan ook goed, is het segment van de vetarme kazen (20+ en 30+) op zijn retour. Natuurlijk weten consumenten dat veel vet slecht is voor je gezondheid. Alleen niet meer op de manier zoals dat eerder ging.
Ze kiezen in mindere mate voor producten waar het vet doelbewust uit is gehaald. ‘Light' producten zijn op zijn retour. Liever 1 maal lekker vet snacken of eten, om daarna te kiezen voor producten waarin normaal gesproken ook geen vet in zit.
Eet een goed stuk kaas. Zoals het hoort te proeven en te zijn samengesteld. Geniet ervan. Dat is het idee.
Eten is meer dan natuur. Het is het resultaat van menselijke inspanningen, waarbij technologische vooruitgang wordt gecombineerd met een beter begrip van de waarde en het potentieel ervan. ~ Danone
Vegan kaas
Voor mensen die geen dierlijke producten eten zijn vegan kaasalternatieven op de markt. Kaas zonder zuivel/melk of dierlijke ingrediënten. Zelfs een speciale fonduekaas of veggie ‘Camenbert' is te verkrijgen. Het zijn plantaardige producten lijkend op kaas en die passen bij de leefstijl van de eter.
Innovatieve plantaardige voedselopties boeken groei met dubbele cijfers. Zie hieronder de groei in percentages van de diverse productsegmenten.
Productverkoopgroei:
- Kaasalternatieven 45%
- Plantaardige crème 25%
- Plantaardige yoghurt 31%
- Veganistische pizza 21%
- Veggie noodles 115%
- Vlees alternatieven 30%
Bron: Nielsen Product Insider, Label Insight, 52 weeks ended 7 April 2018.
Heel wat (vegan) influencers gebruiken vegan kaasalternatieven en maken het daardoor toegankelijker voor hun volgers. Plantaardige producten zijn booming en zullen de komende tijd alleen nog maar groeien.
Veranderingen
Je ziet het kaas is aan het evolueren. Dus niet op zijn retour. Minder kaas op de boterham en meer kaas als snack, of in een maaltijd verwerkt.
*Mintel, Snacking Motivations and Attitudes US 2015
Andere trendonderzoeken die ik deed als onderdeel voor eventuele belegging zijn:
Geef een reactie