• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Blog
  • Podcast
  • Meditaties
    • Geleide Meditaties
    • Diepe Ontspanning
  • Over
  • Contact
Trendbubbles

Trendbubbles

Trendbubbles is een Dutch, Trends & Lifestyle blog en wekelijkse Nederlandse podcast door Desiree Castelijn. Ik deel dingen die ik leer door mijn werk en andere interesses... Onderwerpen als beleggen, productiviteit, persoonlijke ontwikkeling, trends en lifestyle komen regelmatig aan bod.

Kaas Trends en Ontwikkelingen: Meer Snacks, Minder Kaas op Brood

3 januari 2019 Laat een reactie achter

Kaas Trends

Geschatte leestijd: 7 minuten

Mensen eten steeds minder brood en dus ook minder kaas als broodbeleg. Kaas bevat vet en dus calorieën. Steeds meer mensen eten veganistisch.

Ik vroeg mij af of kaas op zijn retour is. Deze blogpost heb ik eigenlijk voor mijzelf opgesteld als onderdeel van een onderzoek naar beleggen in bedrijven in de kaasindustrie. Een trendonderzoek naar de ontwikkeling van kaas.

Luister ook de podcast: 074 Vermogen Opbouwen in 5 Stappen

Dit artikel bevat voor jouw gemak affiliate linkjes. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg. Daarmee kan ik dit soort leuke blogposts blijven schrijven en het blog draaiend houden. Jou kost dat niets extra's trouwens.

Kaas Trends: Meer kaas in maaltijden, salades en als snack

Het blijkt dat harde kazen inderdaad al jaren minder goed verkopen dan in vroegere jaren. Van de boterham verplaatst het nuttigen van kaas zich naar snack, maaltijden en salades.

Kant-en-klare blokjes kaas bijvoorbeeld voor de borrel of on-the go. Voorverpakte geraspte kaas, mozzarella, feta en Hüttekäse worden vaak in maaltijden en salades gebruikt.

Parmesan maakte een sterke groei door van maar liefst 177%, volgens Information Resources Inc (IRI). Parmesan heeft een sterkte smaak. Sterke smaken groeien in populariteit. Parmesan is simpel, authentiek en puur.

Lees ook: 50 Nederlandse Tradities en Gewoonten

Kaas als snack

Maar liefst 94 % van de Amerikanen snackt meer dan 1 maal per dag.* Een mogelijkheid voor snackkazen en dus een potentiële kaas trend. Speciaalkazen en luxe merken eigenen zich daarom meer ruimte toe in het supermarktschap. De consument wil hoogwaardige, lekker smakende producten.

Emmi Roth

Het merk Emmi Roth bracht bijvoorbeeld een hele reeks creamy snackkazen uit. Met smaken als Creamy Cheddar, Creamy Gouda, en Creamy Whole Milk Mozzarella. Volgens de gegevens van IRI is deze fabrikant leider op het gebied van snackkazen.

Verkrijgbaar in zakken met 6 en 10 stuks. Elke ca. 21 gram ronde kaas is gemaakt van verse, rBST-vrije melk (hier kom ik hieronder nog op terug), zonder bewaarmiddelen, slechts 70 calorieën, van nature glutenvrij en heeft 5 gram eiwit.

Een kaasje dat je makkelijk in een broodtrommel doet voor kinderen, of eet als tussendoortje.

Emmi Roth, een dochteronderneming van de in Zwitserland gevestigde Emmi Group, is een toonaangevende leverancier van speciale kazen. Het uitgebreide portfolio toont unieke kazen met vergelijkbare tradities en lokale waarden.

Hormoon rBST

Koeien geven onder invloed van het hormoon rBST (bovien somatotroop hormoon) meer melk uit slechts iets meer voer. De voerefficiëntie neemt hierdoor toe. BST komt van nature voor in melk. Eind jaren '80 was het zover dat Elanco en Monsanto in staat waren om rBST te produceren.

Het product wordt onderhuids ingespoten bij koeien en heeft dus een melkstimulerend effect. De gemiddelde melkproductieverhoging is 10%. Het hormoon rBST wordt nog steeds alleen in de VS toegepast. In Europa en vele andere landen is het (niet meer) toegestaan. Met name om dierenwelzijn en mogelijke bijeffecten zoals mastitis en klauwgezondheid. 

Zuivel Trends

Kaas consumptie in Nederland

In Nederland worden steeds meer buitenlandse kazen gegeten. Ook wordt meer geld uitgegeven aan de kaas maar wordt in totaal minder kaas gegeten.

Volgens ZuivelNL bedroeg in 2020 per hoofd van de bevolking de kaasconsumptie, inclusief kwark en geitenkaas, circa 26 kg. Van de in Nederland beschikbare zuivel (uitgedrukt in melkequivalenten), die bestaat uit de nationale melk productie en de import, wordt circa 35% geconsumeerd op de binnenlandse markt. De overige 65% gaat naar het buitenland.

Ook publiceert ZuivelNL dat het aandeel van zuivel (inclusief eieren oliën en vetten) in de consumptieve bestedingen van Nederlandse huishoudens aan voeding en niet-alcoholische dranken is met ruim 14% jarenlang min of meer stabiel geweest maar lijkt de laatste jaren richting de 15% te stijgen.

Boerenkaas

Van de Nederlandse kazen valt op dat Boerenkaas een grotere aftrek vindt. De naam ‘boerenkaas' is sinds 2007 door de Europese Unie beschermd als gegarandeerde traditionele specialiteit.

Een boerenkaas heeft authenticiteit. Speciale smaak en bereiding zijn redenen waardoor het de consument aanspreekt.

Trends in zuivel

Bronnen van informatie over Kaas Trends

Hoe weten consumenten dat een nieuw (kaas)product iets voor is?

Consumenten gebruiken diverse manieren om aan hun informatie te komen.

  • door de productverpakking
  • familie & vrienden
  • in de schappen van de winkel
  • ze zoeken het online op
  • de website van het merk

Ze zien bijvoorbeeld Boerenkaas in de winkel liggen, en proeven een week daarna het product op een feestje bij de buren.

Zien de week daarop een recept op het web voorbij komen met Boerenkaas erin verwerkt en voilà, ze zetten het op hun boodschappenlijstje.

Vet is terug (voor sommigen dan)

Vet is terug. Onder het motto, als je zondigt doe het dan ook goed, is het segment van de vetarme kazen (20+ en 30+) op zijn retour. Natuurlijk weten consumenten dat veel vet slecht is voor je gezondheid. Alleen niet meer op de manier zoals dat eerder ging.

Ze kiezen in mindere mate voor producten waar het vet doelbewust uit is gehaald. ‘Light' producten zijn op zijn retour. Liever 1 maal lekker vet snacken of eten, om daarna te kiezen voor producten waarin normaal gesproken ook geen vet in zit.

Eet een goed stuk kaas. Zoals het hoort te proeven en te zijn samengesteld. Geniet ervan. Dat is het idee.

Eten is meer dan natuur. Het is het resultaat van menselijke inspanningen, waarbij technologische vooruitgang wordt gecombineerd met een beter begrip van de waarde en het potentieel ervan. ~ Danone

Vegan kaas

Voor mensen die geen dierlijke producten eten zijn vegan kaasalternatieven op de markt. Kaas zonder zuivel/melk of dierlijke ingrediënten. Zelfs een speciale fonduekaas of veggie ‘Camenbert' is te verkrijgen. Het zijn plantaardige producten lijkend op kaas en die passen bij de leefstijl van de eter.

Innovatieve plantaardige voedselopties boeken groei met dubbele cijfers. Zie hieronder de groei in percentages van de diverse productsegmenten.

Productverkoopgroei:

  • Kaasalternatieven 45%
  • Plantaardige crème 25%
  • Plantaardige yoghurt 31%
  • Veganistische pizza 21%
  • Veggie noodles 115%
  • Vlees alternatieven 30%
Bron: Nielsen Product Insider, Label Insight, 52 weeks ended 7 April 2018.

Heel wat (vegan) influencers gebruiken vegan kaasalternatieven en maken het daardoor toegankelijker voor hun volgers. Plantaardige producten zijn booming en zullen de komende tijd alleen nog maar groeien.

Veranderingen

Je ziet het kaas is aan het evolueren. Dus niet op zijn retour. Minder kaas op de boterham en meer kaas als snack, of in een maaltijd verwerkt.

*Mintel, Snacking Motivations and Attitudes US 2015
Trends in Kaas
Kaas Trends
Pin op Pinterest

Andere trendonderzoeken die ik deed als onderdeel voor eventuele belegging zijn:

  • Koffie Trends, Ontwikkelingen, Feiten en Cijfers
  • Thee Trends, Ontwikkelingen, Feiten en Cijfers
  • 6 Significante Cruise Trends Die Je Zult Zien in 2019
  • Snack trends in zout en zoetwaren
  • Detox Is Hot en Trendy
  • 074 Vermogen Opbouwen in 5 Stappen (podcast)

Categorie: Beleggen, Blog, Food Tags: Trendspotting

Over Desiree

In de loop der tijd is Trendbubbles een persoonlijk blog en podcast geworden. Ik deel mijn ervaringen over de mensen die ik ontmoet, de dingen die ik leer, de trends die ik spot en de boeken die ik lees.

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube

Goed Gelezen

Een meditatie voor een moment van stilte

Meditatie voor een Moment van Stilte (5 minuten)

Meditatie om tot rust te komen (5 minuten)

Meditatie om tot rust te komen (5 minuten)

Kleine Meditatie voor Je Innerlijke Kind (5 minuten)

Liggende Ontspanningsoefening om Stress te Verlichten

Liggende Ontspanningsoefening om Stress te Verlichten

Meditatie met mijn Voorouders

Meditatie met Mijn Voorouders (8 minuten)

Populair

  • 50 Nederlandse Tag q&a Vragen Ideeën voor Bloggers
  • Hoe Maak Je een Digitaal Moodboard of Collage
  • 50 Nederlandse Tradities en Gewoonten | een Hollands Hoekje

Footer

In de loop der tijd is Trendbubbles een persoonlijk blog en podcast geworden.

Ik deel mijn ervaringen over de mensen die ik ontmoet, de dingen die ik leer, de trends die ik spot en de boeken die ik lees.

Copyright Trendbubbles © 2023 | Log in | Contact