In deze blogpost gaan we in op de cruise trends. Welke cruise trends zien we aan de horizon? Deze blogpost heb ik eigenlijk voor mijzelf opgesteld als onderdeel van een onderzoek naar beleggen in bedrijven in de cruise-industrie.
De volgende cruise trends komen aan de orde. Een globale kijk op de trends die zich aan het ontvouwen zijn:
- koudere bestemmingen
- transformerende ervaringen
- millennials
- wellbeing
- de skip-gen trend
- anti cruise schepen
Cruise Trends
De vraag naar cruises is stijgende. De laatste 5 jaar met 20,5 %. Veruit de meeste passagiers komen uit de Verenigde Staten. Binnen Europa is Duitsland de aanvoerder op de cruisemarkt met een record aantal passagiers van 2,19 miljoen.
Ook in Nederland boekten in 2017 ruim 6% mensen meer vakantievierders een cruise dan in 2016. Mensen uit bijna alle inkomenscategorieën genieten van cruisevakanties. Dat zijn vakanties op de oceaan en op rivieren.
# Koudere bestemmingen
Het typische beeld dat veel mensen hebben van het lekker luieren aan dek, met misschien wel een koude cocktail in de hand vervaagt gelijk als je aan een cruise naar de Noordpool denkt. Koudere bestemmingen worden steeds populairder. Bestemmingen waar meer ijs om de boot heen is, dan in je drankje.
Cruisers worden enthousiast over bestemmingen zoals Alaska, Canada, de Baltische zee, Groenland, avonturen bij Antarctica en het Noordpoolgebied. Ze willen zich meer een reiziger voelen dan een toerist. Wat ons brengt bij de volgende cruise trend.
# Transformerende ervaringen
Reizen staan er al jaar en dag om bekend dat ze als transformerend kunnen worden ervaren. Het is eigenlijk de bron van reizen. Vandaag de dag nog steeds, maar tevens dat reizen worden gebruikt als ingrediënt om innerlijk te groeien en te leren. De ervaring van de reis heeft impact op de reis zelf, maar ook blijvend als ervaring die je rijker heeft gemaakt als je eenmaal terug bent.
Op een reis kunnen de bezienswaardigheden, persoonlijke contacten en de kans om lokale cultuur te ervaren allemaal samenkomen, en zo krachtige ervaringen bieden die levensveranderend zijn.
Zoals het inhuren van lokale experts die je meenemen naar verborgen buurten en gebieden, en je laten proeven van de lokale keuken bij mensen thuis. Reizigers zullen opzoek gaan naar de ware cultuur van het gebied dat ze bezoeken. En daardoor ervaringen opdoen die authentiek en meeslepend zijn.
De reden dat dit soort reizen en reiselementen populair worden, is dat mensen contact willen maken met iets dat dieper in zichzelf zit. Een basis geeft aan je bestaan. Die inspiratie en ervaringen die we hebben opgedaan kunnen we bij thuiskomst omzetten naar positieve gedachten en gedrag.
# Millennials, gaan ze echt cruisen?
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000. Ze gaan liever voor de ervaring dan voor ‘dingen' die ze kopen. Cruises voldoen aan deze voorkeur. Alleen dan moeten we het even niet hebben over thema buffetten en gigantische cruise schepen. Waar ze zichzelf vooral niet ‘als een local' kunnen gedragen, omdat je maar 6 uurtjes de tijd hebt om aan land de bestemming te verkennen.
Deze passagiers hebben misschien vroeger wel met hun ouders een cruise gemaakt en willen nu echt wat anders. Ze reizen nu met hun vrienden of hun eigen gezinnen. Millennials geven hun voorkeur aan riviercruises en cruises op kleinere schepen. Amadeus River Cruises in 2019 lanceert bijvoorbeeld een reeks afvaarten voor millennialreizigers.
De zesdaagse cruises zullen varen op de rivieren de Donau, de Rijn en de Rhône, en elk zal worden gehost door een bekende persoon op sociale media die een programma aan boord heeft. Alhoewel ik mij afvraag of de cruise industrie echt interessant is voor de millennials.
Gaat het hen bekoren?
Rosie Spinks stelt zich dezelfde vraag en zegt over millennials op het Quartzy blog: “De cruise-industrie deelt andere gegevens zodat het lijkt alsof millennials graag cruises boeken, maar een beetje graven en de bewering lijkt minder overtuigend. CLIA's 2018 Cruise Travel Report zegt dat het aantal millennials dat “absoluut” een cruise zou boeken voor hun volgende reis, is gestegen van 63% naar 70%.
De steekproefomvang van 1.605 werd onderverdeeld in vier leeftijdsgroepen en het aantal ondervraagde millennials werd niet gepubliceerd.
Een andere studie, van de American Society of Travel Agents (en gesponsord door de Carnival Corporation), zei dat maar liefst 48% van de millennials in het verleden hadden gecruised en 61% van hen er dol op was. De steekproefomvang van deze studie, die drie verschillende leeftijdsgroepen omvatte, was 1.522 en zei representatief te zijn voor de Amerikaanse telling in leeftijdscategorie.
Wanneer je op een andere manier over deze gegevens denkt, als bijna driekwart van de millennials van plan is om een cruise te boeken voor hun volgende reis en de helft daarvan in het verleden één keer is geweest, zou de gemiddelde millennial moeten constateren dat de meerderheid van hun vrienden kiest voor conventioneel reizen ten opzichte van cruisen. (Voor de duidelijkheid zegt Rosie: ik ben een millennial, en ik kan maar één vriend bedenken die op een cruise heeft gezeten.)”
# Wellbeing
Cruise rederijen hebben steeds meer aandacht voor wellbeing aan boord. Niet alleen meer aandacht voor gezondheidsbewuste passagiers, door het aanbieden van bijvoorbeeld wellness seminars en fitness en etenskeuzen, maar ook yoga en meditatie oefeningen.
Ook komen zen geïnspireerde spa suites voorbij en biedt Celebrity Cruises bijvoorbeeld een programma van behandelingen, producten, instructielessen en deskundige lezingen over slaap en fijne dromen.
Een studie van de Universiteit van China heeft uitgewezen dat het op cruisevakanties gaan drie soorten welzijn verbetert: emotioneel, relationeel en je denken. Sommige cruise lijnen zijn al helemaal toegespitst op wellbeing. Geen slotmachines meer, maar aandacht voor sport, fitness en wellness.
# Skip-Gen Trend
Een opkomende trend is dat opa's en oma's hun eigen kroost thuis laten en hun kleinkinderen mee op reis nemen. De organisatie U.S. News & World Report spotte deze trend. Hier zitten een heel aantal voordelen aan en niet alleen voor de deelnemers aan de trip, ook voor de thuisblijvers.
Opa's en oma's hebben meer tijd om op vakantie te gaan. Terwijl hun kinderen midden in een drukke carrière zitten. Deze grootouders hebben lang genoeg gewerkt om meer vrije dagen te hebben zoals vakantiedagen door leeftijd en dienstjaren.
De mensen in deze oudere generatie hebben vaak meer geld gespaard en willen ook andere prioriteiten stellen in deze fase van hun leven. Zoals meer focus op reizen en genieten.
Thuisblijvende ouders
Voor de thuisblijvende ouders heeft het een voordeel dat zij als hun kinderen niet naar school hoeven, de buitenschoolse opvang besparen.
Een ander voordeel is dat op reis gaan met je grootouders toch veel leuker is dan bij ze op bezoek zijn. De ouders hebben tijd voor zichzelf en kunnen andere leuke dingen doen die zij minder snel doen als hun kinderen thuis zijn.
Ook komt het voor dat opa's en oma's ervoor kiezen om op reis te gaan met één kleinkind. Extra quality time. Zulke reizen zullen ervoor zorgen dat de band versterkt, doordat meer aandacht uitgaat naar het kind.
Je ziet dat reisorganisaties steeds meer inspringen op deze trends en speciale programma's gaan aanbieden. De reis moet voor beide leeftijdscategorieën iets leuks bieden. Ook moeten de activiteiten passen bij de leeftijden.
# Anti cruise schepen
Momenteel test Ritz-Carlton, drie superjachten. In plaats van mee te doen aan de wedloop om het grootste cruiseschip, hebben ze gekozen voor klein maar super fijn. Op het schip kunnen ze 298 passagiers verwelkomen, en zijn 149 suites beschikbaar.
Een klein schip biedt de mogelijkheid om kleinere plaatsen aan de mediterrane aan te doen zoals Portofino en Capri. In 2020 zullen ze gaan varen. Het moet je een super-de-luxe hotelervaring op het water gaan geven. Iets waarvan ik mij kan voorstellen dat een millennial dat een cool idee vindt.
Bron: Cruise Lines International Association (CLIA) De CLIA is 's werelds grootste branche-associatie van cruiserederijen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië. CLIA behartigt de belangen van cruiserederijen, reisagenten en beleidsmakers binnen de cruise industrie.
Luister ook naar de podcast over: 074 | Vermogen Opbouwen in 5 Stappen
~Bewaar op Pinterest~
Andere trend onderzoeken die ik deed als onderdeel voor eventuele belegging zijn:
Geef een reactie