Hoe gaat de voice trend eruit zien?
Audio gaat een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven. Hoe kunnen we daarop inspelen. Waar kunnen we op letten. Voice gaat van het oor gelijk naar het hart van de luisteraar.
Show notes: links en verwijzingen in deze podcast episode over Joana Vasconcelos
- vorige podcast: Trends, wat kun je daar nou mee?
- bekijk de Trendbubbles boekenkast
Luister naar de afleveringen van de Summer Breeze Happiness Serie 2019:
- #1 : 079 – Solo
- #2 : 080 – Wellness Meets Happiness
- #3 : 081 – Daar word je gelukkig van
- #4 : 082 – Vraag & Antwoord
- #5 : 083 – Ikigai: Dingen waar je voor leeft
- #6 : 084 – De top 10 voor meer geluk in je leven
- #7 : 085 -Wat kunst met je doet
Transcriptie: Het Perspectief van de Voice Trend
Hieronder tref je in cursief de transcriptie van deze podcast. Deze spraak-naar-tekst is automatisch gecreëerd, en kan daarom ongebruikelijke zinsopbouw bevatten.
Dit artikel bevat voor jouw gemak affiliate linkjes. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg. Daarmee kan ik dit soort leuke blogposts blijven schrijven en het blog draaiend houden. Jou kost dat niets extra's trouwens.
Dit is de Trendbubbels podcast Dutch Trends en Lifestyle episode nr. 89.
Welkom bij Trendbubbels. Ik ben je gastvrouw Désirée Castelijn en deze podcast is gemaakt om je positieve energie te geven en je te inspireren.
Voice Trend
De voice is trend. Audio gaat een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven. Hoe kunnen we daarop inspelen waar kunnen we op letten. Wat zijn de trends die er op dit ogenblik gaande zijn. Je hoort het allemaal in deze nieuwe podcast aflevering van de Trendbubbles podcast show.
Welkom bij de Trendbubbels podcast als je nieuw bent bij de podcast. Als je luistert voor het eerst. Ik wil je heel hartelijk welkom heten. Voor trouwe luisteraars, fijn dat je weer luistert. Fijn dat je er bent.
Ik merk dat na de Summer Happiness serie die ik gedaan heb in de zomer (zeven dagen podcasten achter elkaar) dat er veel mensen zijn bijgekomen die naar de Trendbubbels podcast zijn gaan luisteren. Heel leuk. Heel fijn ook omdat dan steeds meer mensen gebruik kunnen gaan maken van de trend informatie die ik deel van de inzichten die ik deel hier in de podcast. Super fijn dat je luistert. Ik hoop dat je nog vele jaren kunt luisteren naar de Trendbubbels podcast show.
Audio is echt een hele grote trend
Vandaag gaan we het hebben over voice. Over de voice trend. Audio is echt een hele grote trend op dit ogenblik. Er is nog niet zo heel veel over geschreven. Er is nog niet zo heel veel over bekend want dit is echt super in ontwikkeling. Dan heb ik het niet alleen over podcasten wat op dit moment heel erg hot is en wat misschien de trend ook al een beetje aangeeft.
Eigenlijk is het voordeel van het luisteren naar een podcast en dat zul je zelf ook ontdekken, dat je minder scherm tijd hebt. Je kijkt minder op je scherm je bent minder bezig met je computer. Er aan te zitten. Je kunt dus andere dingen gaan doen. Het combineren. Je kunt gaan sporten en naar een podcast luisteren tegelijk. Of je kunt gaan wandelen, podcasts luisteren, je kunt je huishouden doen. Dat soort dingen. En dat is echt een heel groot voordeel. Waarom heel veel mensen podcast luisteren. Je kunt ook leren door te luisteren een cursus te doen door te luisteren naar podcasts die er over gaan of je kunt luisteren naar een cursus online die met MP3 is opgenomen. Je kunt inmiddels ook al gebruik maken van Smart Speakers en die opdracht te geven.
Ik h eb je ook al heel veel verteld over mijn lees boeken verslaving op Audible. Dat ik mijn huishouden doe door tegelijkertijd naar luisterboeken te luisteren. Er zijn zoveel dingen die je aan de hand zijn met betrekking tot audio op dit ogenblik dat we echt in een andere wereld terecht komen. Misschien ken je Siri wel op je iPhone kan je gebruikmaken van Siri zeg je “hallo Siri kun je me vertellen of er file staat op de weg naar Amsterdam”. “Kun je de kookwekker zetten voor 30 minuten”. Dat soort dingen. Naast Siri bestaat er natuurlijk ook Alexa en heb je misschien ook wel iets van gehoord of Googlehome waar je bestellingen kunt doen en waar je opdrachten kunt geven.
Apple AirPods
Mooi bewijs van die vlucht van audio is dat de Apple AirPods de meest populaire accessoire ooit zijn. Misschien kan je ze wel die staafjes die je soms bij mensen in hun oren ziet hangen geen draadjes meer aan je oortelefoontjes. Het is gewoon de staafjes er in hangen en je kunt vrij bewegen, heen en weer lopen en dat geeft heel veel comfort en vrijheid in vergelijking met een draadje aan jouw iPhone of aan je smartphone bevestigd. Je ziet dat langzaamaan steeds meer mensen overgaan naar die draadloze oor telefoontjes voor AirPods om daar gebruik van te maken en als je eenmaal daar gebruik van maakt. Ik heb het zelf ook ondervonden. Dan merk je dat het heel erg fijn is en dat het echt heel veel voordelen heeft. Wil je in eerste instantie misschien zou kunnen zeggen, “heeft dat wel zoveel voordelen” en je ziet dus dat het veel voordelen heeft dat er veel mensen die accessoires zijn gaan kopen dus dat er ook interesse is in audio.
Als we het dan over audio hebben dan kunnen we het hebben over inderdaad gesproken geluid maken net over had in podcast maar je kunt het natuurlijk ook hebben over het luisteren naar muziek of andere vormen van geluid die verspreid worden. Dat kan zijn in de zin van merk beleving, audio branding bijvoorbeeld. Eigenlijk is het ook zo dat je ziet dat door de opkomst van de podcast iedereen zijn eigen radiozender kan maken met daar in echt zijn niche waar die er wat van weet en waar hij kennis wil delen of waar hij of zij gewoon leuke content (audio content) over wil gaan delen.
Podcast is uitermate geschikt om langer te luisteren
Podcast is uitermate geschikt om langer te luisteren en dieper op een onderwerp in te gaan, rustig de tijd te nemen om te luisteren naar het onderwerp waar jij in geïnteresseerd bent. En dat is natuurlijk ook voor merken heel handig en heel interessant. Want hoe klinkt nou je merk, als jij een merk hebt? Hoe klinkt het nou? Hoe breng je dat over de bühne? Kijk vroeger had je natuurlijk ook al wel interessante jingles die echt bleven hangen in je hoofd waarvan je dan zei Van. Dat geluid doet me denken daar-en-daar aan. Je kent misschien wel bekende jingles die bij een radioprogramma gebruikt waar je echt een goed gevoel van krijgt. Waar je van weet: dat programma begint dan en dan.
Audio Tags
Ik zal je zo dadelijk een aantal fragmenten laten horen. Dat zijn audio tags en audio tag s dat zijn eigenlijk hele herkenbare audio fragmenten die gebruikt worden om je merk beter in beeld te brengen herkenning aan te geven en een gevoel aan te geven van herkenning. Ik vind het wel leuk om ze even te laten horen en je te laten voelen wat dat doet met je. Hier komen ze.
Misschien herkende hij het wel. De audio tag van de Apple Macintosh bijvoorbeeld of van Intel of van de Iphone.
Aircon
Het woord icon. Icoontje. Dat kan je misschien wel van een visueel icoontje wat wat voor een merk kan staan of voor een teken kan staan maar dat kun je dus ook met audio doen. En dan wordt het er eigenlijk een Aircon. Aircons dat zijn eigenlijk die geluiden die je net liet horen die bekende geluiden. En ik denk dat je die van Intel ook wel echt heel erg goed kunt herkennen. Ik zelf heb daar een gevoel bij van al mijn eerste computer die had dat geluid. De tune van de iPhone Ringtone. Ik krijgt daar gewoon eigenlijk een beetje de bibbers van. Oh, mijn telefoon gaat af. De telefoon gaat!
Het doet iets diepers in je
Het doet wel degelijk wat met je en het doet ook iets diepers in je. Je merkt dat je er echt emotioneel verbinding mee hebt zeker met die jingles die je heel goed kent en dan kan je dus daarnaast gaan denken van hoe zou dat met andere audio zijn. Als dat al met zo'n bekend merk is, hoe zou dat voor mijn eigen merk zijn?
Vind het leuk om dit als voorbeelden te geven zodat je gelijk een beetje een idee krijgt van wat audio met je kan doen. Ik vind ook dat als je schrijft over audio dat het toch ook wat anders is dan dat je het hoort. Want als je het hoort doet het wat anders met je dan dat je geschreven teksten over leest. Daarom dacht ik ook vandaag maak een podcast over deze audio trend omdat het echt ook thuishoort op een audio medium.
En misschien kun je je wel een voorstelling maken dat je net zoals op Google gaat Googlen naar een bepaalde jeans die je zou willen bestellen. Als je via audio gaat bestellen dan kun je je voorstellen dat als jij zegt van Alexa stuur me een jeans op dat het bedrijf wat die jeans gaat versturen, in dit geval is dat Amazon, dat die moet weten welke jeans je moet gaan versturen en dat het woord jeans dus ineens heel veel in zich gaat krijgen.
Bestellen met voice
Want dat kan inhouden: wat is het dan? Een Levi's jeans, een Diesel jeans of een Calvin Klein jeans? Dus, je kunt je voorstellen dat merken die zich willen profileren, er heel wat voor overhebben om bovenaan dat rijtje te komen staan voor de producten die ze verkopen. Op het woord jeans op de uitspraak jeans.
Is dat Levi's die het gaat winnen of Diesel of is het Calvin Klein? Wat moeten ze niet betalen om als iemand je ‘jeans' zegt hun merk te laten toesturen. Hun merk te verkopen op dat moment. En dat iemand dan op dat moment als Diesel degene is die daar het meeste voor betaald heeft, een Diesel Jeans toegestuurd krijgt, als hij vraagt: Alexa stuur me een jeans op.
Dat zijn de dingen waar het om gaat bij de audio trends. Welke merken gaan het helemaal maken? Welke merken zijn heel sterk in die audio en hebben heel goed gedachten over audio marketing, zetten dat goed in en lopen vooruit op de rest.
Geluid dat bij je merk hoort
Want wat we hier eigenlijk ook gaan zien, waar we ons vroeger ook niet van bewust waren toen social media net werden uitgevonden, dat je namen moet gaan claimen of moet gaan kijken hoe jij als merk het meest, het snelst boven komt drijven. Datzelfde was natuurlijk het geval met de gebruikersnaam van de social media. Dat je die claimt. Dat je de gebruikersnamen claimt die bij jouw merk horen. De namen die bij jouw merk horen. In audio werkt dat net even wat anders maar zullen bedrijven zich daar ook in moeten gaan onderscheiden en snel moeten zijn en inventief moeten zijn om de race te winnen.
Daarom vind ik deze audio trend ook echt een hele grote trend waar ik nu misschien maar echt de eerste kleine dingen die mij nu zijn opgevallen van noem maar daar zal straks een hele vlucht ingenomen worden en daar zul je misschien over vijf jaar weer op terugkijken van aham het is toen die kant uitgegaan. Dat was toen belangrijk om aandacht aan te besteden en dat hebben die en die merken gedaan.
Want wie is dan die stem die bij jouw merk hoort of dat speciale merk hoort. Is dat een stem van een 25 jarige wielrenner. Of is dat een stem van een bekende Nederlander. Is dat de stem van een Harley-Davidson rijder. Of is dat de stem van een sportieve surfer?
Verbeelding
Waarschijnlijk heb je bij het horen van al die verbeeldingen. Voorbeelden de mensen die een stem zouden kunnen hebben, al wel een beeld gekregen van diegene. Een surfer. Je zie een sportief iemand voor je. Die kan ook een sportieve stem hebben. De koppeling tussen de stem van het merk en het merk zelf is dus heel erg belangrijk en is je merk een stem. Of is het een liedje of is het een bepaald fluitje. Een fluit jingle, dat kan natuurlijk ook allemaal. En wat is nou echt de sound van je merk. Welk gevoel brengt dat teweeg. Welk gevoel brengt die stem die voor jou merk uitkomt teweeg.
Merk en audio
Klopt dat met datgene waar het merk voor staat? Heeft dat ook voldoende overtuigingskracht? Hebben die stemmen die verbinding maken met de luisteraar. Er zijn nu heel wat bedrijven die zich daarop storten, op audio branding. Dat vind ik eigenlijk een nieuw vak het bestaat misschien ook al wel langer maar het krijgt nu een nieuwe dimensie omdat er zoveel dingen bijkomen.
Aan Podcasting, aan lees boeken die je op audio kunt luisteren en daar kan ook allemaal branding in verwerkt worden. En daarom is het een hele nieuwe tak van sport die ook weer een hele nieuwe clientèle met zich meebrengt want zorgt dat muziekje of die stem er echt voor dat het merk herkend wordt en dat het echt ontpopt in het brein van de klant. En daarom liet ik ook die kleine audio tags horen omdat dat gelijk herkenning brengt. Dat was die computer die ik dan opende. Je ziet de computer bij wijze van spreken voor je en zo sterk is de kracht van audio.
Het geeft echt een heel sterk gevoel. Wat dus misschien ook gelijk visuele beelden wel in zich kan hebben maar niet visueel is als we kijken naar een video of naar een afbeelding. Het geeft tegelijk connectie. Maar wat ik ook bedacht is dat het heel sterk die herinnering naar boven brengt, want met die voorbeelden van die kleine audio tags gaf ik het eigenlijk al aan. Je haalt uit je herinnering een heel oud geluid naar boven en je weet gelijk pats, dat was de computer die ik opende. Dat geluid hoorde daarbij. Dus de herinnering zit echt aan de oppervlakte en komt meteen naar boven. Ik denk dat met name die verbinding die gemaakt wordt podcasts zo sterk maakt omdat met behulp van podcasts een hele diepe verbinding wordt gemaakt.
Voice trend: Van het oor naar het hart van de luisteraar
Eigenlijk van het oor naar het hart van de luisteraar. En dat is toch wat anders dan met visuele content. En het gaat natuurlijk niet alleen om de tone of voice maar het gaat ook om de inhoud.
Niet alleen om het woord letterlijk klinkt maar het gaat ook over wat er te zeggen valt wat de inhoud is van de boodschap die verspreid wordt. Ik heb eigenlijk een klein aantal notities gemaakt die ik nu in deze podcast met je heb gedeeld. Ik vond het al heel inspirerend en eigenlijk heb ik het zo gedaan dat ik deze trend verder ben gaan ontdekken door er dagelijks op te letten van wat gebeurt er nu wat zie ik nu voorbijkomen.
Verkoop Airpods
Wat ik een bevestiging van de trend vond is die verkoop van die AirPods van Appel die oortjes die je kunt doen en die blijkbaar zo populair zijn en. Echt een vlucht gaan nemen mensen op arme audio gaan ontdekken wat voor voordelen heeft het in zich heeft. Want je kunt er heel snel mee werken je hebt dus geen apparaat meer nodig waar je op moet kijken. Je kunt het allemaal veel makkelijker gaan doen maar we moeten het gaan ontdekken hoe het makkelijk werkt.
Zoeken op audio
Hoe we makkelijk producten kunnen bestellen hoe we makkelijk door content heen kunnen scrollen en niet voor niets is er ooit Google ontdekt als zoekmachine om makkelijk te kunnen zoeken op het internet. En waarschijnlijk zal er bij audio ook nog heel wat ontwikkeld worden zodat we makkelijker door audio heen kunnen gaan zoeken. Dat we makkelijker kunnen zien wat voor impact had op de luisteraar heeft. Meer statistieken kunnen maken van het aantal luisteraars. Hoe men luistert, waar men luistert. Dat soort dingen. Dat is allemaal enorm in ontwikkeling en daar kunnen we uit leren en van daaruit kunnen ook producten en diensten weer verbeterd worden. Ik vind het echt oprecht een heel interessant onderwerp en ik merk ook dat ik het idee heb dat je op een hoge duikplank staat en dan vanaf gaat springen. In het diepe duiken.
Het is toch zo in ontwikkeling dat je tal van mogelijkheden zijn. En ik vind het echt heel erg opwindend dat je gebruik kunt maken van al die ontwikkelingen daar je beslissingen op kunt nemen. Ik denk ook dat er heel wat bedrijven zijn die daar fantastisch op inspelen en daar fantastisch op kunnen gaan draaien. Dat is ook de reden waarom ik deze podcast heb gemaakt en waarom ik dit onderwerp heb uitgezocht.
Apple speelt in op voice trend
Ik vind het heel erg interessant om te zien welke bedrijven springen daar nu uit en doen het nou stik goed met deze audio trend. Apple is daar echt een voorbeeld van. Zij zijn ingesprongen op het juiste product op het juiste moment en het ook op die manier hebben gemaakt dat je gewoon een toegevoegde waarde krijgt en ziet: dit gaan mensen doen met audio.
Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb. En mocht je toevoegingen hebben of mocht je nu zelf ook nog zoiets hebben van dit was nog een leuke toevoeging geweest. Een voorbeeld van deze audio trend, voice trend kun je het ook noemen (ik gebruikte woorden door elkaar), laat het me alsjeblieft weten. Heb je nou met plezier geluisterd naar deze podcast. Vind je het leuk om dat ook aan anderen te laten weten. Deel vooral dat je geluisterd hebt naar deze podcast. Waar je me ook heel erg blij mee maakt is een review te geven op iTunes.
Je kunt dat doen door aan een aantal sterretjes aan te klikken. Hoe interessant je deze podcast vond en waar ik helemaal blij van word is echt een geschreven review op iTunes. Daar maak je heel erg blij mee. Dat zorgt er weer voor dat deze podcasts beter in de rankings naar boven komt en dat hij ook weer door meer mensen beluisterd kan worden.
Ik hoop dat je interessante content hebt gegeven waar je wat mee kunt. Heel erg bedankt voor het luisteren en tot een volgende keer!
Met al meer dan 120.000 plays, geeft de Trendbubbles podcast show je positieve energie & inspiratie!
Muziek
Intro en Outro Muziek jingle:
Elly Kelner
Marielle Simons (Oliver Mewes op drums, Chris Hopkins Piano, Henning Gailing Contrabas)
Geef een reactie