Ons leven is te lang om het met één opleiding te doen. Vandaar dat we overgaan naar levenslang leren. In deze podcast ga ik daar helemaal op in.
Dit artikel bevat voor jouw gemak affiliate linkjes. Dat houdt in dat als jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag krijg.
Daarmee kan ik dit soort leuke blogposts blijven schrijven en het blog draaiend houden. Jou kost dat niets extra's trouwens.
Show notes: links en verwijzingen in deze podcast episode over levenslang leren
- Documentaire van Laura Meijer met de titel ‘En nu verandert er langzaam iets‘
- Skillshare, kleine cursussen op het internet (affiliate)
- Ik help jou online academie van Rimke de Groot met een proeftuin om te kijken hoe het werkt.
- Rosetta Stone talen cursussen
- Finance colleges van Aswath Damadoran
- Coursera.org
- TEDtalk van Dapne Koller
- Bron: Artikel ‘12 Trends (Still) Disrupting the Market for Lifelong Learning and Continuing Education‘ door Jeff Cob
- Bron: New York Times artikel ‘Owning Your Own Future‘ door
- Heb je de vorige podcast misschien gemist? Luister hem hier.
Transcriptie:
Hieronder tref je in cursief de transcriptie van deze podcast. Deze spraak-naar-tekst is automatisch gecreëerd, en kan daarom ongebruikelijke zinsopbouw bevatten.
Op een niet-materiële manier investeren door levenslang leren
Investeren kan in aandelen of in stenen, maar op niet-materiële basis kun je ook investeren. In deze podcast hebben we het hebben over levenslang leren. Een diepte investering in jezelf. Durf jij te investeren in jezelf?
De aanleiding voor deze podcast is een documentaire die ik op tv heb gezien van Laura Meijer. Hij gaat over de groeiende coaching industrie in Nederland.
En volgens mij duurt de documentaire wel twee uur. Hij heet ‘Nu verandert er langzaam iets' Laura die geeft op een hele mooie manier weer hoeveel coaches er zijn in Nederland en op hoeveel gebieden mensen coaching willen hebben. Bij willen leren. Investeren in zichzelf.
Nu verandert er langzaam iets
Ik heb die documentaire echt van begin tot het eind gekeken. In eerste instantie vond ik het moeilijk om om te kijken. Op een of andere manier wrong die bij mij. Al de mensen die zo op zoek zijn naar zichzelf en naar wat?
Dat vroeg ik me af. Ik heb de documentaire de tweede keer doorgescrold. Ik heb er grote stukken uitgepakt. En toen dacht ik nu moet ik hem toch echt helemaal gaan kijken toen ben ik gaan zitten en heb ik hem van het begin tot het eind gekeken.
Ik bleef achter met een heel aantal vragen. Hij is echt heel interessant om hem nogmaals te zien. Misschien kun je hem op Uitzending Gemist wel kijken. Mocht je het linkje willen hebben dan kun je dat vinden op Trentbubbels.nl/087. Daar vind je de shownotes van deze aflevering. Vaak doe ik daar tegenwoordig ook de transcriptie bij dus dan zie je de letterlijke tekst van de podcast ook nog eens in geschreven tekst.
Ik ben me af gaan vragen van hoe komt het nu dat ik geïntrigeerd ben door deze documentaire. Wat ik er heel erg in een terug te vinden vond is echt ‘het Nederland van nu'. Waarin heel veel mensen op zoek zijn naar verdieping. Nog meer te leren. Meer kennis op te doen over zichzelf en hoe ze staan in het leven.
Ik-doe-het-op-de-zaterdag-ochtend die cursus
Het leven wordt nu eenmaal langer en langer en we willen ons ontwikkelen. Vroeger zag je een studie als een eens-maar-nooit-meer-ervaring. Als hij eenmaal was afgerond dan deed je misschien nog een kleine opleiding of cursus via je bedrijf. En dat was het wel. En nu, nu we steeds langer leven gaan we steeds meer naar ik-doe-het-op-de-zaterdag-ochtend die cursus. Ik doe het er nog bij. Ik wil meer leren. Of wellicht wil ik zelfs een tweede carrière beginnen of misschien wel een derde.
Ons leven is te lang om het met één opleiding te doen. Vandaar dat we overgaan naar levenslang leren. In deze podcast ga ik daar helemaal op in. Wat levenslang leren inhoudt. Eigenlijk ga ik in op de tools die ons nu worden aangeboden in ons leven van nu. Ik vond het heel erg leuk om deze podcast voor te bereiden. Ik heb echt grondig voorbereid en ik sta te popelen om het met je te gaan delen.
Ho imparato che niente e impossibile, e anche che quasi niente e facile… (Ik heb geleerd dat niets onmogelijk is, en dat vrijwel niets gemakkelijk is…)
–ARTICOLO 31 (Italiaanse rapgroep), ‘Un Urlo
Mirco leren
Ik wil het eerst eigenlijk eens met je hebben over micro leren. Wat versta ik daar nu onder. Dat zijn eigenlijk kleine hapklare brokken die experts op allerlei gebied aan je voorleggen Je focust je heel erg op het leren en het heeft echt een hoge waarde. Ik vind er een voorbeeld van Skillshare. Je kent het misschien wel. Skillshare is een programma op internet. Je kunt er lid van worden. Je kunt het ook gratis volgen.
Skillshare
In Skillshare kun je diverse dingen leren. Je kunt bijvoorbeeld leren hoe je omgaat met Excel. Hoe je Excel bedient, maar je kunt ook leren om Facebook advertenties te maken of een cursus Tekenen nemen. Het is allemaal online. Het zijn hele korte cursussen. Soms duren ze niet meer dan twintig minuten soms langer, anderhalf uur. Ze zijn allemaal opgebouwd uit hetzelfde. Een introductie, een middenstuk en een uiteindelijke conclusie, een herhaling. De leraar, dat is iemand die goed is op dat gebied. En dat kan iedereen zijn van het web.
Iedereen kan voor Skillshare een video gaan maken met daarin een cursus. Je kunt er een lidmaatschap nemen. Dan heb je toegang tot wat exclusieve cursussen maar je kunt ook een gratis lidmaatschap hebben en daar kan iedereen gewoon deelnemen aan de cursussen. Dat is eigenlijk wat micro leren is. Allemaal kleine cursussen die je kunt volgen.
Webinars
En daar versta ik ook onder de webinars die nu heel veel worden gegeven of virtuele events bijvoorbeeld een Facebook Live die je mee kunt volgen van een seminar wat ergens echt gegeven wordt. Waar je virtueel kunt meekijken.
Een mooi voorbeeld vind ik ook, dan haal ik weer even iemand aan die ik al eerder in de podcast aan heb gehaald. Rimke de Groot van Ik help jou online. Zij heeft een online academie dus eigenlijk een online schoolklas. Ze heeft daar ook een proeflokaal in gemaakt zodat je kunt proeven van wat zij allemaal leert over het online social mediagebruik en over SEO en over jezelf presenteren als website op het internet. Hoe je dat beter gevonden kunt worden in Google etcetera. Online academies dus.
Dat zijn eigenlijk voorbeelden van hoe je hapklare brokken kunt hebben en met name het proeflokaal van Rimke vind ik echt een voorbeeld van micro leren haar online academie is weer meer echt een cursus die je doet op het internet. Het is een leuk voorbeeld en met name het woord proeflokaal vond ik ook zo'n leuk Nederlands woord wat eigenlijk echt staat voor wat het vroeger was. Een proeflokaal en hoe je dat in Internettaal kunt integreren.
Werking van het Brein
Dan wil ik de werking van je brein beschermen spreken want we komen erachter dat we echt in staat zijn om op latere leeftijd nog kennis in ons brein op te nemen. Vroeger gingen we ervan uit dat als je ouder werd dat je dan moeilijker kon leren. Dat is nonsens. We kunnen als we onszelf een beetje trainen echt op latere leeftijd nog heel veel kennis opnemen. Dat wordt ook volop gedaan. Veel mensen die al een lange carrière achter zich hebben en we komen ook steeds meer over ons brein te weten. Hoe we beter kunnen leren bijvoorbeeld. Hoe je leren leuker kunt maken. En voor mezelf wil ik daar een voorbeeld bij noemen. Dat is wel leuk om jou te vertellen. Ik ben niet heel goed in talen geweest op de middelbare school.
Eigenlijk wilde ik wilde altijd al graag op een makkelijke manier nog eens een keer een taal leren, omdat talen leren voor mij echt een struggle is geweest. Ik heb bij Rosetta Stone. (Dat is een taal programma op het internet) een cursus Italiaans gevolgd. Als een razende tierelier. Daarbij leerde ik dat er nu hele andere technieken zijn om talen te leren. Veel visueler ingesteld. Ik merkte dat ik sneller kon leren woordjes eerder leerde. Het sneller oppakte. Echt een voorbeeld van hoe een taal leren ook weer kan evolueren en vooruit kan gaan en dat je het op een andere manier krijgt aangereikt en het dan veel gemakkelijker in je op kunt nemen.
De impact van social media
Dan wil ik ingaan op de impact van social media met betrekking tot leren. Op Facebook kun je een groep aanmaken. In een groep kun je interactie hebben. Heel veel Facebook groepen worden gebruikt om te leren. Om dingen te leren. Reacties met elkaar uit te wisselen, ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ik heb nog niet zo heel lang geleden een fotografie cursus gevolgd online. Die had ook een fotogroep op Facebook en op die foto groep wordt maandelijks een thema aangeboord.
Naar aanleiding van dat thema worden foto's gemaakt door de leden van de groep en die worden gepost en daar kun je commentaar op geven. Opbouwende commentaren. Dan zie je dat het gewoon heel erg goed werkt. Je krijgt van meer mensen commentaar dus je weet ook veel sneller of je foto een beetje goed gelukt is. De leraar hoeft niet altijd aanwezig te zijn in de groep. Het commentaar wordt ook gegeven door de medeleerlingen.
Het werkt dus heel efficiënt. Social media is echt een ondersteunende factor in deze ‘levenslang leren trend'. Het is echt een hulpmiddel want social media die zorgen ervoor dat je tijd bespaart. Dat je niet naar elkaar hoeft te reizen om bijvoorbeeld huiswerk te gaan maken. Je kunt gewoon online met elkaar chatten of contact hebben en je hebt echt contact met gelijkgestemden van over de hele wereld wellicht, zoals bij deze foto cursus die ik jou als voorbeeld noemde.
Ashwat Damadoran
Een ander voorbeeld van de impact van social media zijn bijvoorbeeld YouTube video's van colleges. Ik volg heel wat YouTube video's van een Finance hoogleraar aan de Stern Universiteit van New York. Dat is Ashwat Damadoran, een hele moeilijke naam. Maar hij zet al zijn colleges online en maakt dat gewoon helemaal openbaar. Hij legt zijn vak Finance uit aan heel veel mensen in de wereld en daardoor maakt hij zijn vak beter toegankelijk. Eigenlijk een beetje een open universiteit wordt het daardoor.
Ook een voorbeeld van de impact van social media zijn de TED talks natuurlijk. Die al heel lange tijd bestaan, maar die ik hier toch ook even wil noemen omdat het in eerste instantie zoveel impact heeft gemaakt toen die TED talks net begonnen. Toen gingen ze ervan uit: Wordt dat wel wat met die TED talks? Is dat wel wat? Je ziet dat het werkt en je ziet dat het nog steeds werkt en dat er blijkbaar behoefte aan is.
Nieuwe marketing
Wat bracht ons dat nieuwe marketing? Je kent ze misschien wel weggevers als marketing concepten. Als je je e-mailadres geeft, dan krijg je e-boek om daar dingen uit te leren. Als tegenprestatie heeft het bedrijf waar jij jouw email adressen aan hebt gegeven jouw email adres en kan dat gaan gebruiken om jouw emails te sturen en een product te verkopen.
Proeflokaal
Het is bijvoorbeeld het proeflokaal van Rimke. Wat ik net al noemde. Dat is ook zo iets. Dat is een weggever. Je kunt er gratis in rondkijken. Je moet je e-mailadres inleveren maar daarvoor in de plaats krijg je toegang tot haar proeflokaal en kun je een tipje van de sluier zien van haar online academie. Het is gewoon marketing. Maar het brengt ons educatie. Gratis educatie. Niet helemaal gratis. Ik heb Rimke bijvoorbeeld dan mijn e-mailadres gegeven. Dat is de tegenprestatie, maar men ervaart het veelal als gratis educatie. Dat gebeurt dan ook vaak met video's die je kunt inzien die wat extra content in zich hebben of eboek onderdelen die net even wat meer diepgang geven en waar je gewoon wat aan kunt hebben.
Diploma's en levenslang leren
Dan wil ik het hebben over Diploma's. Certificaten en diploma's spelen eigenlijk een spelletje. Een steeds belangrijker rol, want het helpt je om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt en in je hele leven. Op LinkedIn kun je dan zeggen nou ik heb dit in dit diploma gehaald of Ik heb dit certificaat erbij gehaald. Vroeger was het dus zo dat je een diploma haalde en dan af en toe nog eens een certificaat om dat aan te vullen als je dat nodig had. Maar nu gaat dat veel meer door, en zullen diploma's ook hele andere waarde krijgen. Een andere opbouw van je CV zul je gaan zien omdat je veel meer aan het leren bent gedurende je leven lang.
Leerlingen worden eigenlijk steeds zelf bewuster. De leerling heeft echt veel keuzemogelijkheden. Je kunt zo veel kiezen je kunt zoveel opleidingen doen je kunt dat online of offline. Je hebt zoveel facetten van studies die je kunt kiezen. Soms kan die keuze ook overweldigend zijn en we zijn vaak niet opgevoed om een ‘levenslang leren' leerling te zijn. Zeker als je van een wat oudere generatie bent.
Motivatie
We hebben gewoon filters nodig om ons wegwijs te laten worden in het enorme aanbod van cursussen en opleidingen. We moeten eigenlijk levenslang leren serieus gaan nemen. Veel komt ook neer op zelfstudie. Daarbij komt dan om de hoek kijken: je motivatie.
Want dat vraagt een levenslang leren van ons? De motivatie om het te doen. Om naar de klas te gaan of online klas te bezoeken. En eigenlijk vergt het ook van ons dat je je bewust bent van je investering in jezelf. Dat je bewust bent van “Ik voeg waarde toe. Ik voeg waarde toe aan mezelf”.
Onze eigen toekomst toe-eigenen
Het vraagt van ons dat we onze eigen toekomst ons toe-eigenen. We moeten daar echt serieus in worden. Je ziet dat dat nu nog vaak niet het geval is. Een cursus erbij doen “Acht moet dat nou”. En zeker als het buiten de tijd van de baas moet. En wat ik ook wel een mooie vond die ik tegenkwam op het internet. Stop met het vragen aan jongelui “Wat wil je later worden als je groot bent?”, maar vraag ze HOE ze willen zijn. Hoe wil jij zijn als jij later groot bent.
Een job is echt niet meer voor eeuwig. Het gaat meer om jezelf ontwikkelen en velen weten alleen niet hoe ze het zullen aanpakken. Het aanbod is gefragmenteerd en daar zal waarschijnlijk nog wel een verandering in komen. Zodat je beter weet welke cursus je wilt gaan volgen.
Iedereen is schrijver
Dan kom ik toe aan het kopje ‘Iedereen is een schrijver'. Heel veel mensen hebben nog een wens om een boek uit te brengen. Ik heb dat denk ik zelf niet zozeer, maar ik denk heel veel van de luisteraars wel.
Zelf een boek uitbrengen. Het kan allemaal tegenwoordig. Je kunt je eigen uitgever zijn maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld bloggen of twitteren of een YouTube video maken. Iedereen deelt zijn kennis op het web deelt zijn kennis op YouTube, op een blog, of op Twitter, of op Facebook. Educatie is echt binnen handbereik en voor veel mensen in de wereld is educatie nog onbereikbaar. Het is te duur of er is geen plaats op universiteiten.
Daphne Koller gaat in een TED talk in op de impact en mogelijkheden van online educatie. Het mogelijk maken voor grote aantallen mensen om educatie te hebben. Ze vertelt een voorbeeld van haar collega en Andrew Ng. Hij had een machine learning class en dat was een grote klas met meer dan 400 deelnemers. Iedere keer dat hij de cursus gaf deden 400 deelnemers mee. En toen dacht ik ga de klas op internet aanbieden. Hij had gelijk honderdduizend inschrijvingen.
Coursera
Om je even een perspectief te geven hetzelfde aantal mensen had hij op de conventionele manier kunnen bereiken in 250 jaar want gedurende 250 jaar van vierhonderd mensen tegelijk les geven had hij dus honderdduizend mensen bereikt. En Daphne Koller die de TED talk deed die heeft Coursera mede opgericht. Op Couresa kun je honderd procent online leren via de beste universiteiten en bedrijven bijvoorbeeld Stanfort University, Duke University of de University of Michigan. Die doen allemaal mee en dat is geheel gratis en eigenlijk geeft ze met dat voorbeeld van die 100 000 inschrijvingen al aan: Je kunt online zoveel meer mensen bereiken.
Verhaal achter de student
Wat ze ontdekten is eigenlijk ook de verhalen achter die studenten die online meedoen. Waarom ze online leren dat ze bijvoorbeeld vanwege ziekte van hun kind niet naar gewone klassen kunnen gaan of dat ze werkzoekend zijn en geen geld hebben om naar een universiteit te gaan of dat hun universiteit ver weg gelegen is. De manier van aanbieden van deze content online had echt een hele goede uitwerking op de studenten want het ging eigenlijk op een manier zoals je echt naar de universiteit gaat.
Ze kregen namelijk een echte cursus ervaring. Het startte op een bepaalde dag. Studenten keken video's op vaste dagen in de week en ze moesten huiswerk maken en kregen ook opdrachten met deadlines. Daarvan kon je echt ook zien dat ze uitstelgedrag vertoonden. Aan het einde kregen de studenten natuurlijk ook een certificaat. De voordelen van deze online klassen zijn dat je je niet hoeft te houden aan de standaard lesuren die gelden op de universiteiten. Je kunt dus de lessen meer opdelen waardoor de studenten eenvoudiger er doorheen kunnen lopen en sommige onderdelen doen ze sneller dan andere. Andere leerlingen willen misschien meer gebruikmaken van verrijking stof die aangeboden wordt.
Geen one size fits all educatie
Leerlingen die weer beter zijn in een bepaald onderwerp, die hebben dan die verrijking stof niet nodig. Het is eigenlijk geen one size fits all educatie meer. Oefenen maakt een groot onderdeel daarvan uit van die educatie. Dat werkt echt beter dan alleen luisteren. Een klaslokaal is echt niet meer nodig. Het fysieke klaslokaal is niet meer nodig omdat je gewoon op je computer kunt kijken.
Maar hoe kijk je nu het werk van honderdduizend studenten na? Want, hoe ga je dat doen? Dat kun je doen met behulp van technologie. Daar zit nog heel veel toekomst in. Daar zijn ook experimenten mee gaande. Dat er standaard antwoorden in een database zitten bijvoorbeeld, maar er zijn ook experimenten met Peer-grading. Dat is dat studenten activiteiten beoordelen van medestudenten, dus eigenlijk is dat hetgene wat er in mijn fotoklas gebeurde. Ik plaats een foto en ik krijg daar commentaar op van mijn mede leerlingen. Daardoor kun je sneller leren. De lerares hoeft niet al het werk na te kijken dus het kan worden gedaan door medeleerlingen en natuurlijk forums waar studenten ook haar vragen kunnen stellen en elkaars vragen kunnen beantwoorden.
Respondtijd
De responstijd is vaak korter omdat er altijd wel iemand online is. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij de klas van Rimke de groot, haar online academie. Zij heeft daar dacht ik ook een forum bij en op het forum kunnen ook andere studenten antwoord geven en hoef je niet te wachten tot je leraar eindelijk zijn antwoord heeft geformuleerd.
Leercurve
Door verzameling van data. Doordat alles via de computer gebeurt kun je enorm veel leren van hoe mensen leren. Je kunt eruit distilleren wat de valkuilen zijn bij hun leercurve. Dat ze bijvoorbeeld bij een bepaalde vraag heel vaak een verkeerd antwoord geven wat in dezelfde richting gaat en je kunt ze dan op tijd gaan bijsturen van “Nee, let op. Vaak maken leerlingen deze fouten. Doe het niet. Dit kun je van tevoren leren. En dan maak je niet die fout en kun je je gelijk het goede antwoord geven”.
Je kunt er dus een hele goeie leerstrategien uit bepalen dus het is ook een leercurve die deze online leertrend met zich meeneemt. Je kunt ‘leren' meer gaan personaliseren zodat het meer op de leerling wordt toegespitst. Hij of zij meer datgene te leren krijgt wat voor hem of haar belangrijk is. Een internet leerschool wordt niet verveeld van het vijf keer afspelen van een video terwijl een professor of een leraar wel verveeld wordt van vijf keer uitleggen achter elkaar op dezelfde manier.
Wat heeft gratis topkwaliteit educatie voor iedereen in de wereld tot gevolg?
Wat zijn de gevolgen daarvan? Ik denk dat de gevolgen daarvan zijn dat je een stapje verder kunt gaan en dat je zou kunnen zeggen dat onderwijs een mensenrecht zou kunnen zijn. Het zou echt levenslang leren mogelijk maken. En dat is het eigenlijk al. Je kunt al op zoveel manieren online educatie krijgen. Het heeft echt een innovatie golf tot gevolg want talent over de hele wereld zit nu verspreid en de nieuwe Einstein die kan in Afrika zitten of Zuid Amerika en kan dus met een nieuw groot idee de wereld een beetje beter maken.
Hele grote impactvan levenslang leren
Door de voorbereidingen voor deze podcast kwam ik erachter dat we aan het begin staan van een hele grote golf van online educatie die maar doorgaat. We zijn nu net met z'n allen een beetje gewend aan webinars, aan cursussen die we online kunnen gaan doen. Maar je ziet dat er een olievlek gaande is en dat met name mensen die eerder minder internet toegang hadden, dat zij nu meer kans hebben om educatie te krijgen. En wat ze dan vervolgens weer met die educatie kunnen doen. Dat heeft echt een hele grote impact en daarom is het echt ook een hele grote investering die je doet en die dus uitvloeit over de hele wereld.
Ik vond het leuk om deze podcast voor te bereiden. Ik heb er diverse blogs voor bezocht en websites voor bezocht ik heb er een TED talk voor gekeken. Wil je nu de linkjes naar de websites die ik gebruikt heb in deze podcast zien dan kun je kijken bij de shownotes, trendbubbles.nl/087.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Misschien ben je geïnspireerd om zelf ook een online academie te starten of misschien zeg je ik ga hem een eboek uitgeven of ga toch eens dat boek schrijven of ik ga toch eens kijken naar een speciale cursus die je kan doen. Of misschien wil je wel eens rond gaan snuffelen op die online University die ik noemde en zeg je nou ik wil toch een opleiding gaan doen online. Ik ben benieuwd. Misschien kun je je wat laten weten als je geïnspireerd bent geraakt door deze podcast.
Volgende week
Volgende week gewoon weer een nieuwe podcast met nieuwe onderwerpen (Trends wat kun je daar nou mee). Ik ben bezig met onder andere de trend over de generaties Z. De hele jonge generatie, die veel snapchat gebruikt, creatief is. Ik ben daar volop mee bezig en in voorbereiding, denkt dat het ook meer podcast afleveringen zullen gaan worden daarover. Ik weet niet wanneer ze online zullen komen. Misschien dat er eerst nog wat andere onderwerpen aan bod komen maar dan weet je dat dat in de pijplijn zit. Ik wens je een hele fijne dag. Bedankt voor het luisteren tot een volgende keer.
Geef een reactie