Hoe Leer Je Trendwatchen
Leer zelf trendwatchen door middel van de stappen die in deze blogpost worden beschreven. Trendwatchen is kijken naar de wereld om ons heen met als doel het in kaart brengen van actuele veranderingen in de maatschappij. Het opvangen van zwakke signalen die krachtig gaan worden.
Trends en trendwatchers hebben vaak iets vaags. Ik heb als missie met mijn blog trends en de trendvoorspellingen behapbaar te maken voor iedereen. Trends kunnen onze levensstijlen, opinies, behoeftes en keuzepatronen ingrijpend beïnvloeden. Voor bedrijven en organisaties is trendwatching een belangrijk instrument om hun diverse doelgroepen en/of markten op een effectieve manier te kunnen aanspreken.
Ondernemingen gebruiken trends vaak als handreiking om over de toekomst van hun product of bedrijf na te denken.
Wat wil je onderzoeken?
Formulier eerst je onderzoeksvraag. Waar wil je trends voor gaan zoeken, wat is het doel van je onderzoek.
Wees jezelf ervan bewust dat je ook bijvangst kunt krijgen door het speuren naar trends. Deze kun je opzij leggen en een andere keer dieper gaan onderzoeken. Daar kunnen nog wel eens verbazingwekkende vondsten bij zitten.
Waar zoek je naar nieuwe trends?
Op basis van informatie stelt een trendwatcher zijn verwachtingen over toekomstige ontwikkelingen samen. Dat kan op een heleboel plaatsen en manieren. Om zoveel mogelijk indrukken op te nemen van ‘wat er nu werkelijk aan de hand is', is het belangrijk je te omringen met zoveel mogelijk indrukken en variëteit daarvan. Deze informatie wordt op verschillende manieren samengesteld.
Vaak zijn dat voor de hand liggende plaatsen zoals:
• In het dagelijkse leven, op straat bijvoorbeeld
• Als je boodschappen doet
• Op YouTube
• In tijdschriften, blogs, boeken, kranten, internet
• Je kunt naar beurzen en shows gaan, zoals bijvoorbeeld fashionshows.
• Het bezoeken van grote steden Londen, Parijs, Tokyo en New York.
• Praten met mensen (lees ook PMM'en)
• Vooraanstaande Winkels
Reizen, het bezoeken van toonaangevende exposities, winkels en tentoonstellingen zijn belangrijk voor het verkrijgen van gegevens. Zelf ben ik, bijvoorbeeld frequent te vinden in Londen en Parijs. Deze bronnen bijhouden is dus een must. Daarnaast zijn de uitslagen van markt- en consumentenonderzoeken van belang voor een trendwatcher. Deze uitslagen geven immers aan wat leeft in de maatschappij.
Als je in een winkel een praatje aanknoopt met de verkoopster of de shopeigenaar, is dat een manier om te ontdekken wat leeft, wat veel verkocht wordt bijvoorbeeld en waarom.
Luister ook naar de podcast: Op een niet-materiële manier investeren door levenslang leren
Trendwatchen is het opvangen van zwakke signalen die krachtig gaan worden.
Tips om te Trendwatchen
Wil je zelf trends gaan spotten? Hier zijn een paar tips om te leren trendwatchen:
#1 Neem veel foto's
Neem veel foto's en neem je fototoestel overal mee naar toe. Om te starten met trendwatchen heb je echt niet meer nodig dan je smartphone. Als je een goede smartphone gebruikt heb je eigenlijk automatisch je camera bij je. Want een smartphone hoort bij de meeste mensen tot de standaard uitrusting, toch? Het is handig om een camera bij je te hebben die niet zo groot van formaat is en die je dus overal bij de hand kunt houden. Een kleine camera heeft ook het voordeel dat deze minder opvalt en je dus makkelijk foto's neemt op plaatsen waar dat misschien wat minder voor de hand ligt.
#2 Kijk naar wat je opvalt
Schiet foto's van datgene wat je opvalt of wat weerzin opwekt. Gebruik een notitieboekje om aantekeningen te maken. Wees nieuwsgierig, probeer dingen uit. Zorg ervoor dat je een open mind blijft houden en absorbeer zoveel mogelijk dingen die je eigenlijk afstoten. Juist wanneer je afstoting ervaart, is vaak iets bijzonders te ontdekken.
Wees intuïtief en nieuwsgierig. Luister veel en stel vragen. Bijt op je tong als je enthousiast wordt. Laat anderen praten. Dit is heel belangrijk bij het spotten. Hierdoor vang je de juiste informatie op. Ook ontvang je daardoor de meeste informatie.
Maak van wat jouw aandacht trekt een foto. Dat kan een gerecht in een restaurant zijn, een gekke muts op iemands hoofd of een speciale graffiti afbeelding op straat. Dit kunnen zeer verschillende beelden zijn. Oefening is belangrijk. Door je ogen te trainen ga je beter kijken, luisteren en proeven. Bij trendspotting is dat een must.
Selecteer steden of happenings waar je de trends wilt gaan spotten. Zoek reuring op. Kijk voorbij je eigen business of interesseveld. In een andere industrie of bedrijfstak kunnen zeer interessante ontwikkelingen plaatsvinden die op jouw onderwerp toepasbaar zijn.
Bij trendwatching maak je gebruik van je intuïtie. Hiermee vind je verhalen die voor anderen verborgen blijven.
Trends beïnvloeden levensstijlen
Trends kunnen onze levensstijlen, opinies, behoeftes en keuzepatronen ingrijpend beïnvloeden. Voor bedrijven en organisaties is trendwatching een belangrijk instrument om hun diverse doelgroepen en/of markten op een effectieve manier te kunnen aanspreken. Trendwatching kan je ook helpen om richting te krijgen in je eigen leven. Wat wil ik nu, waar gaat de wereld naar toe? Door trends te spotten kun je richting geven aan deze vragen en krijg je inzichten.
#3 Het distilleren van trends
Kijk voorbij je eigen vakgebied, hobby of interesse. In een andere industrie of bedrijfstak kunnen zeer interessante ontwikkelingen plaatsvinden die op het gebied van jouw interesse of bedrijfstak toepasbaar zijn. Wees nieuwsgierig, probeer dingen uit. Zorg ervoor dat je een ‘open mind' blijft houden en absorbeer zoveel mogelijk dingen die je eigenlijk afstoten.
Juist wanneer afstoting wordt ervaren, is er vaak iets bijzonders te ontdekken. De meeste mensen ervaren bij erg vernieuwende dingen op een of andere manier een soort van weerstand. Op het moment dat je weerstand voelt zit je vaak op het goede trendspottingpad.
Rubriceer je foto's, indrukken, monsters, en aantekeningen. Benoem en beschrijf datgene wat je opvalt. Door dit te doen ontstaan inzichten over trends en verandering. Je leert verandering op een andere manier te bekijken. Dit proces is de kern van het trendwatchen. Het distilleren van trends uit de informatie die je hebt opgedaan. Dit proces kan langer of korter duren. Uiteindelijk zul je uit dit proces trends gaan benoemen en omschrijven.
Je eigen menig is ondergeschikt bij het spotten van trends. Als iets dat je opvalt is niet je smaak is, dan maakt dat niet uit. Jij hoeft het niet te dragen of zelf te gebruiken. Het gaat om het spotten van de trend en niet om zelf trendy te zijn.
Nogmaals, vaak zit in dat moment van weerstand bij jezelf de trend.
Het nut van je foto's
Zorg dat je camera over genoeg geheugen op je computer beschikt, zodat je jezelf nooit meer zorgen maakt dat je camera vol is. Je zult merken dat je terug gaat kijken in de reeks met foto's die je al eens hebt gemaakt.
Uit de foto's die ik een jaar geleden heb gemaakt, haal ik veel inspiratie. Mijn bezoek aan de Biënnale van Venetië vorig jaar zomer zijn daar een voorbeeld daarvan. Vorige week gebruikte ik een foto om uit te drukken dat podcasten zo hot aan het worden is. De foto heb ik gemaakt zonder dat ik wist wat ik ermee wilde doen. Nu komt hij toch van pas en geef ik trendy uitdrukking aan een blogpost. Met het beeldmateriaal kun je dus trends destilleren. Tevens kun je met behulp van het beeldmateriaal je trends in presentaties verduidelijken. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.
Beelden geven vaak ook een gevoel weer, of een sfeer. Beeldmateriaal werkt heel erg sterk in trendpresentaties. De opgedane informatie en indrukken worden geordend, geanalyseerd, daarna kunnen ze een betekenis krijgen.
Trend briefing
Deze betekenis gebruik je om anderen van je trendinformatie te laten profiteren. Je gaat deze informatie uitwerken. Ik gebruik vaak trendbriefings als manier om de opkomende trends over te brengen. Dat zijn visuele presentaties volop voorbeelden om de trends duidelijk te maken en tegelijkertijd te inspireren.
Wat kun je met trends?
Bij beslissingen van bedrijven spelen trends een grote rol. Bedrijven willen er vaak voor zorgen om er als eerste bij te zijn. Ze willen een indicatie hebben van de tijdsgeest en de veranderingen die op stapel staan. Trends geven een indruk van de veranderingen in het dagelijks leven van de consument.
Trends kunnen bijvoorbeeld toegepast worden in:
- in de marketing van het bedrijf
- welke richting het bedrijf uit wil gaan
- beslissingen over hun website, vormgeving, kleuren, social media uitingen
- de inrichting van het bedrijf
Bij tal van beslissingen kan de kennis van trends worden meegenomen.
Mijn doel als trendwatcher is om jou als lezer van dit blog te inspireren. Je anders te laten kijken naar je de wereld om je heen en je nieuwsgierig te maken. Door jezelf open te stellen voor trends kun je jezelf voorbereiden op wat gaat komen in de toekomst. Je bent in staat om de nieuwste innovaties op jouw interesse- of vakgebied te monitoren. Dat maakt het mogelijk om voorop de grote golf te surfen, waardoor je de situatie creëert om net dat stapje voor te blijven op anderen. Je creativiteit wordt ook gestimuleerd door je te verdiepen in trends.
Luister naar deze Podcast als je meer wilt weten over bloggen en trendwatching:
Lees ook:
- Trendwatching Boeken
- Wat Is de Betekenis van een Trendwatcher?
- De 30 Beste Trendwatching Websites voor de Nieuwste Trends
~Pin op Pinterest om te onthouden~
Geef een reactie