Algemene voorwaarden Trendbubbles
Artikel 1. Definities
1. Opdrachtnemer: Trendbubbles Kvk 20112328
2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer een opdracht verstrekt.
3. Opdracht: de in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden
die door de opdrachtgever uitgevoerd dienen te worden en de voorwaarden waaronder dit dient te gebeuren.
4. Partijen: opdrachtnemer en opdrachtgever
5. Overeenkomst: overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever tot het uitvoeren van de opdracht.
6. Offerte: de offerte geeft een omschrijving van de manier van uitvoeren van de opdracht door opdrachtnemer en is, indien ondertekend door beide partijen, tevens de overeenkomst.
7. Lezing/Workshop: bijeenkomst met als doel het overbrengen en/of vergroten van kennis en/of vaardigheden.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk gebruik van opdrachtnemer voor zover niet uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen van deze voorwaarden is afgeweken.
2. Opdrachtnemer zal deze algemene voorwaarden naar eigen inzicht toepassen. Derhalve kan geen enkele opdrachtgever nakoming door opdrachtnemer verlangen ten aanzien van een andere opdrachtgever van deze algemene voorwaarden.
3. De toepasselijkheid van algemene en bijzondere voorwaarden of bedingen van opdrachtgevers wordt hierbij uitdrukkelijk door opdrachtnemer van de hand gewezen.
4. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Door partijen wordt vervolgens gezamenlijk
overlegd over een vervangend artikel voor het nietige of vernietigde artikel welke overeenkomt met de strekking en het doel van het nietige of vernietigde artikel.
5. Ingeval van uitleg van de inhoud van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
6. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden of er een situatie voordoet welke niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg plaats te vinden naar de bedoeling van deze bepalingen.
7. Indien opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de strikte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 3. Offerte, overeenkomst en geheimhouding
1. Aanbiedingen worden gedaan in de vorm van een schriftelijke offerte, die wordt uitgebracht door opdrachtnemer.
2. De offerte is gebaseerd op informatie door de opdrachtgever verstrekt. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verstrekken van alle essentiële informatie voor de opzet en de uitvoering van de opdracht.
3. In de offerte worden vermeld de aard en omvang van de opdracht, de tijd in uren die opdrachtnemer verwacht te besteden aan de opdracht en de hierbij behorende prijs.
4. De offerte is tot dertig dagen na de datum van verzending van de offerte geldig, tenzij op de offerte een andere termijn is vermeld. Acceptatie van de offerte geschiedt door een
schriftelijke bevestiging van de opdrachtgever, middels het retourneren van een ondertekend exemplaar aan opdrachtnemer of via email. Op dat moment ontstaat de overeenkomst tussen partijen.
Eventuele uitvoeringstermijnen ex artikel 10 beginnen op zijn vroegst te lopen na ontvangst van de ondertekende offerte.
5. Als de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is de opdrachtnemer er niet aan gebonden. De opdracht komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
6. Wijzigingen, aanvullingen en uitbreidingen die na acceptatie overeen worden gekomen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, worden geacht van de overeenkomst deel uit te maken.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
8. Beide partijen verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar hebben verkregen. Informatie geldt als
vertrouwelijk wanneer dit uitdrukkelijk wordt medegedeeld of wanneer dit voortvloeit uit de aard van de informatie of voor zover partijen het vertrouwelijke karakter van de informatie kennen of behoren te kennen.
Artikel 4. Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
Opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie en contacten, die nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht.
Artikel 5. Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit in het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
2. Voor zover het voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren.
Hij doet dit in overleg met de opdrachtgever en zal zijn uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
3. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden die door derden worden verricht, voor zover deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever zijn aangegaan.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid van de gegevens hem bekend hoorden te zijn.
5. Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Als door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden, voor de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 6. Tarieven
1. De in de offerte uitgebrachte prijs is een vaste prijs of een prijs gebaseerd op een schatting van het aantal werkuren. Bij een overschrijding van het aantal werkuren op basis van nacalculatie, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tijdig informeren en in overleg met
de opdrachtgever nadere afspraken maken over het vervolg van de werkzaamheden en de bijbehorende prijs.
2. Indien bij een offerte sprake is van nacalculatie, kan op verzoek van de opdrachtgever bij het verstrekken van de opdracht, in de factuur een specificatie van het factuurbedrag worden opgenomen.
3. Alle in de offerte genoemde bedragen zijn exclusief omzetbelasting (BTW), tenzij nadrukkelijk anders vermeld.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd periodiek te factureren aan de opdrachtgever voor reeds verrichte werkzaamheden en/of (een deel) te factureren bij aanvang van de opdracht.
5. Indien de opdrachtgever de opdracht na aanvang annuleert, is de opdrachtnemer gerechtigd reeds uitgevoerde werkzaamheden in rekening te brengen.
6. Wanneer betaling bij aanvang van de opdracht is overeengekomen, houdt opdrachtnemer zich het recht voor de werkzaamheden voor de opdracht uit te stellen, totdat deze betaling is ontvangen. In afwijking van artikel 3 lid 4 laatste volzin, beginnen eventuele uitvoeringstermijnen ex artikel 10 te lopen op zijn vroegst te lopen na ontvangst van deze betaling.
7. Facturen worden verzonden naar het adres van opdrachtgever welke in de offerte staat vermeld.
8. De betalingstermijn van verzonden facturen is 14 dagen, gerekend vanaf de vermelde factuurdatum, tenzij op de factuur een andere termijn is vermeld. Wanneer binnen deze termijn niet is betaald, kunnen door opdrachtnemer herinneringskosten in rekening worden
gebracht. Kosten die opdrachtnemer moet maken om de betaling alsnog te vorderen zijn volledig voor rekening van de opdrachtgever.
9. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de verdere uitvoering van de opdracht op te schorten of de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien aan de opdrachtgever voorlopig of definitief uitstel van betaling is verleend, door de opdrachtgever op
grond van financiële omstandigheden een betalingsregeling wordt aangeboden of de opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of opdrachtnemer op redelijke gronden het vermoeden heeft dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal kunnen voldoen.
10. Indien opdrachtnemer voor in het kader de te verrichten opdracht reiskosten maakt, zal opdrachtnemer deze kosten doorberekenen aan de opdrachtgever.
11. Opdrachtnemer mag -zonder voorafgaande schriftelijke mededeling- per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte overeengekomen tarief verhogen met maximaal het door het CBS verstrekte percentage van de inflatie van het voorgaande jaar.
Bij prijsstijging buiten de inflatie om mag de opdrachtnemer de prijzen ook verhogen. Opdrachtgever mag de opdracht annuleren bij een jaarlijkse verhoging van meer dan 10%. Hij mag dit niet, wanneer de verhoging voortvloeit uit de wet.
12. Opdrachtnemer zal opdrachtgever zijn plannen voor verhoging van het tarief, inclusief de hoogte en de ingangsdatum ervan, schriftelijk laten weten.
13. Gaat opdrachtgever niet akkoord met de door opdrachtnemer geplande verhoging van meer dan 10%, dan kan hij binnen twee weken na de kennisgeving ervan, de opdracht schriftelijk annuleren per de in de kennisgeving van opdrachtnemer genoemde ingangsdatum van de verhoging.
Artikel 9. Betalingsvoorwaarden
1. Betaling moet binnen twee weken na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij anders is overeengekomen.
2. Na de vervaldatum is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer het recht de wettelijke rente te berekenen. Opdrachtgever berekent de rente over het te betalen bedrag vanaf het moment dat opdrachtgever verzuim is, totdat het bedrag volledig is betaald. De kosten van een herinnering, aanmaning en sommatie bedragen elke keer € 5,– en zijn voor rekening van de opdrachtgever.
3.In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4. Bij niet nakomen van de verplichtingen door opdrachtgever, zijn alle kosten die zijn gemaakt om te kunnen vorderen voor opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke.
Artikel 10. Opdracht
1. In aanmerking genomen van bepaalde in artikelen 3 lid 4 en 6 lid 6 van deze algemene voorwaarden zal de opdracht worden uitgevoerd binnen de in de offerte vermelde termijn(en), tenzij dit onmogelijk blijkt te zijn. Zodra een termijn overschreden is of zal worden, zal
opdrachtnemer dit zo spoedig mogelijk aan opdrachtgever melden en in overleg treden voor het maken van andere afspraken. Genoemde termijnen zijn nimmer fatale termijnen, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.
2. Met het uitvoeren van de opdracht wordt begonnen wanneer opdrachtnemer van opdrachtgever alle benodigde zaken en gegevens in goede orde heeft ontvangen. Indien hierbij vertraging optreedt zal de uitvoeringstermijn zo nodig worden verlengd.
3. Opdrachtnemer heeft het recht om, in overleg met de opdrachtgever, bepaalde delen van de opdracht te laten uitvoeren door derden.
Artikel 12: Annulering
1. Bij annulering van de opdracht door opdrachtgever zal het totale bedrag exclusief BTW, in rekening worden gebracht, tenzij anders is vermeld.
Artikel 13: Herroepingsrecht
Bij producten:
-
- De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
- b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
-
- De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
- Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
- Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 14: Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 15: Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies
- Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
- a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
- b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
- De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
- a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
- b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
- c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden
Artikel 16: Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 17 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
- a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
- a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 18: Bescherming persoonsgegevens
1. Opdrachtnemer waarborgt de privacy van opdrachtgevers en zal haar gegevens in beginsel
niet aan derden verstrekken, tenzij opdrachtnemer hiertoe wettelijk verplicht is.
2. In afwijking van artikel 13.1. zal opdrachtnemer de gegevens van opdrachtgever enkel aan
derden verstrekken bij bedrijfsbeëindiging. De verkrijgende derde zal opdrachtgevers na
verkrijging van de persoonsgegevens aanschrijven met het verzoek toestemming te geven
voor het gebruik van deze gegevens. Opdrachtgever kan dit verzoek te allen tijde weigeren.
3. Indien een opdrachtgever bezwaar heeft tegen opname van diens persoonsgegevens in enige
mailinglist en dergelijke van opdrachtnemer, zal opdrachtnemer de betreffende gegevens op
verzoek van opdrachtgever uit het betreffende bestand verwijderen.
Artikel 19: Aansprakelijkheid
1. Opdrachtgevers vrijwaren opdrachtnemer tegen alle aanspraken die, op welke wijze dan ook, samenhangen met het geven van workshops en/of lezingen, tenzij deze aanspraken het gevolg
zijn van grove nalatigheid of opzet van opdrachtnemer.
2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor de gevolgen van handelingen van
opdrachtgevers.
3. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor de wijze waarop een opdrachtgever, na het
sluiten van een overeenkomst van welke aard dan ook, zijn verplichtingen voortvloeiend uit
die overeenkomst nakomt.
Artikel 20: Intellectueel eigendom
1. De rechten van het intellectuele eigendom met betrekking tot stukken en/of producten ten
aanzien van de workshop en/ of lezing worden door opdrachtnemer voorbehouden.
2. Opdrachtgever zal zich onthouden van het organiseren of verzorgen van inhoudelijk gelijk
luidende workshops of lezingen zoals verzorgd door opdrachtgever.
3. Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
Artikel 21: Overige bepalingen
1. Indien de workshop en/of lezing door opdrachtnemer op locatie bij de opdrachtgever wordt verzorgd, zal opdrachtgever zorgen voor de benodigdheden faciliteiten welke nodig zijn voor het verzorgen van de workshop en/of lezing.
2. Indien de workshop en/of lezing in het aanbod van de opdrachtnemer inbegrepen zit, worden deze faciliteiten verzorgd door de opdrachtnemer.
Artikel 22: Toepasselijk recht
1. Op alle offertes, algemene aanbiedingen, (rechts)handelingen en dergelijke van
opdrachtnemer en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is
Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die mogelijk ontstaan tussen opdrachtnemer en opdrachtgever over de
totstandkoming, de uitvoering, de uitleg en de beëindiging van de overeenkomst worden
aanhangig gemaakt bij de Nederlandse rechter, tenzij de wet anders voorschrijft.
Artikel 23: Herziening van de algemene voorwaarden
1. Herziening van deze algemene voorwaarden door opdrachtnemer is steeds mogelijk. De
inwerkingtreding wordt bij bekendmaking c.q. deponering van deze voorwaarden vermeld.
2. De herziene algemene voorwaarden zijn tevens van kracht op nog niet geaccepteerde
offertes.
april 2017