Als je een bepaalde geur ruikt, komen er soms herinneringen boven.
Geuren blijken ons gedrag onbewust te beïnvloeden. Daarom worden geuren toegepast in geurmarketing.
Sta je daar wel eens bij stil? Dat geur een sterke invloed heeft.
De mens kan voelen, proeven, ruiken, horen en zien. Geur maakt dus een groot deel uit van ons leven en dus ook onze herinneringen en beleving.
Geurmarketing
Je ziet bijvoorbeeld een zeer aantrekkelijk iemand op je af lopen, en dan ineens blijkt hij of zij niet echt lekker te ruiken. De aantrekkingskracht is dan opgegaan in rook.
Je reukvermogen is een van de vijf zintuigen en is belangrijk in je dagelijkse leven.
Het kan je bijvoorbeeld voor gevaar behoeden. Denk daarbij aan het ruiken van een gas- of rooklucht.
Je merkt onraad.
Je reukvermogen heeft ook directe invloed op je smaak. Zonder reukvermogen kun je namelijk niet goed proeven.
Met Appeltaart je huis verkopen
Toen ik nog makelaar was, had ik tal van klanten die druk in de weer waren met het bakken van appeltaart, voordat ik een bezichtiging had in hun huis. Omdat deze geur het huis omhult met gezelligheid, zijn kopers eerder op hun gemak en dus in een betere stemming om te kopen. Je verkoopt je huis dus sneller door de geur van appeltaart. Er schijnen zelfs sprays te zijn met verse appeltaart geur.
In winkels wordt ook veel gebruik gemaakt van geursensaties. Als je buiten staat ruik je het al. Het geeft een bepaalde identiteit aan de winkel. Denk maar eens aan een stoere, romantische, lieve, gezonde of frisse geur. Een aangename geur zorgt voor een prettige stemming. Een aangename zeelucht, of vers gemaaid gras, een geur die je niet kunt weerstaan. De stemming heeft een positief effect op de beleving en houding van de consument ten opzichte van de winkel.
In Rotterdam loopt bijvoorbeeld een experiment om agressie in politiebureaus tegen te gaan… met sinaasappelgeur.
A woman's perfume tells more about her than her handwriting
Christian Dior
Geurmarketing neemt toe
De laatste jaren is het gebruik van geurenmarketing al erg toegenomen. Toch staan we volgens mij nog maar aan het begin van de ontwikkelingen op geurgebied. We ontkomen niet meer aan het gebruik van geur om ons als consument te laten verleiden.
Sensory branding, ook wel geurbeleving of geurmarketing genoemd, kan daarom wel eens de marketing techniek van de toekomst gaan worden.
Marketing in Geur in een hotelkamer of nieuwe auto
Denk maar eens aan de geur van een nieuwe auto, die geur bestaat ook in spuitbus, zodat je een gebruikte auto kunt laten ruiken als nieuw. Of de ‘schone kamer' geur voor hotelkamers en dennengeur om in kunstkerstbomen te spuiten.
Uit een Engels onderzoek is bijvoorbeeld naar voren gekomen dat sportschoenen beter verkopen als het in de sportzaak naar gras ruikt. Die geur mag dan niet te overheersend zijn. Je moet het eigenlijk als klant niet merken, maar onbewust oppikken.
Op het Londense vliegveld Heathrow schijnt men een lichte dennengeur in de gates te verspreiden om passagiers in een rustige stemming te laten komen.
Op zoek naar een geur
Wil je een geur die bij jou en jouw bedrijf past?
We vonden een veelbelovend jong Nederlands bedrijf ScentAir, wat zich helemaal op de markt van de geurmarketing en geurbeleving heeft gestort.
Op hun website kun je precies zien welke geuren bij welke sfeer passen.
Ze hebben een aantal geurtypen die ieder hun eigen effect geven.
Daarnaast kun je ontdekken wat voor type ondernemingen profijt kunnen hebben van zo'n eigen geurtje.
Het zal je verbazen hoeveel dat er zijn.
De geur van Amsterdam in een flesje
Eau d’Amsterdam, Scent of the Canal Trees, is een nieuw uitgebrachte groene geur die je zou doen denken aan het historische centrum van Amsterdam.
De geur van de grachten: met haar iepen lands de kanalen. Waar statige VOC panden aaneengeregen staan en de tijd soms lijkt stil te staan.
Wist je dat Amsterdam maar liefst 75.000 geurende iepen telt? (€58,- voor 50 ml, in beperkte oplage te verkrijgen)
Wat spreekt jou aan in geur?
Welke geur vind jij echt heel erg lekker?
Ik vind de geur van teak echt verrukkelijk.
Die geur geeft mij een gevoel van zomer, van bootje varen en ontspanning op het water.
Het doet mij denken aan vroeger.
Nicolette kan de geur van boekwinkels niet weerstaan. Ze moet altijd even naar binnen.
Welke geur kan jou beroeren. Maak je zelf gebruik van geuren, in je winkel of interieur.?
Wat doet geur met jouw emoties?
ps.: De geur die wij gebruiken in de video is trouwens de home spray Diptyque Particuliere.
Bron: Saxion, Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit van Tilburg
Wil je Trendbubbles trouwens sponsoren, zonder dat het jou wat kost?
Als je naar de jij blij wij blij pagina gaat, zie je daar de webshops waar wij affiliate van zijn.
Wanneer je op het merk klikt ga je naar de webshop.
Als jij daar iets koopt krijgen wij een klein percentage van het bedrag wat jij aankocht.
Zonder dat het jou iets kost.
Jij blij met je aankoop, wij blij met een kleine vergoeding voor alle tips die wij geven.
Geef een reactie